ندای لیردف

وب نوشته های محمد شریفی

پروردگارا سر بر آستان تو می گذارم آنگاه که درهای لطف و رحمتت به سوی من گشایش می یابد ، پروردگارا بگذار سلام اولین کلام و عشق اولین باورمان باشد.

سلامی به گرمای خورشید جنوب و به وسعت دریای مکران.

می خواهم هیچ آداب و ترتیبی مجویم و هر آنچه که دل تنگم می خواهد بگویم اما اول سلام را می گویم

جناب دکتر جادری سلام و درود

قبل از هر چیز می خواهم دعایی در حق خود و جنابعالی و همه خدمتگذاران نظام مقدس جمهوری اسلامی کنم سپس دلنوشته هایم را بنویسم

بارالها : مگذار که صولت خشم حصار بردباری ما را در هم شکند و حمله حسد مناعت فطرت ما را به خفت و مذلت فروکشاند.

جناب استاندار ، می خواهم بگویم که از کجا برایتان این نامه را می نگارم

من از آخرین نقطه استانی که سکاندارش حضرتعالی هستید برایتان می نویسم.قطعه ای مکران . من از نزدیکی بزرگترین خور خدادادی خاورمیانه ، از کنار آن سنگ بزرگی که به شکل سر گاو بود  که گوکسرش نامیدند و روزگاری محل تجارت بود ، از کنار آن ساختمان نیمه جان گمرک سابق گوکسر ، از کنار آن موتور 100یاماهایی که از همین گمرک ترخیص شده و اکنون آن موتور بیدار می شود و محرم راز آن پیرمرد است ولی گمرک به خواب فرو رفته ، از کنار اسکله جدید گوکسر ، از کنار نخل های خسته چنالی ، از کنار مزارع و باغ های بدون راه سدیچ و سورک ، از داخل آن کلبه پرمهر و دوست داشتنی شیرزنان و شیرمردان نوگینی و گیشدانی که بالاترین خواسته آنها آب است ، از کنار قایق و لنج صیاد زحمتکش در عبد و ونک و بیاهی و کرتی که در انتظار مجوز مانده تا برود صیدش را انجام دهد ، از مرکز بخشی که طبق مصوبه مجلس باید تبدیل به شهر شود اما همچنان در اندر خم یک کوچه مانده ، برایتان می نویسم. جناب استاندار اینجا لیردف هست آری لیردف.بخشی با حدود 20000جمعیت در منتهی الیه جنوبی شرقی هرمزگان و در مرز با سیستان و بلوچستان.

شنیدم انسان منصف و بزرگواری هستید و نیک می دانم که شنیده هایم با واقعیت مطابقت دارد.شما که برای خدمت به استانمان قدم گذاشته اید ، قدمتان را به فال نیک می گیریم و از خداوند می خواهیم که به شما توفیق خدمت عنایت کرده و این خدمات ارزنده شما را در زمره اعمال نیکتان قرار دهد که قطعا چنین خواهد بود.زیرا اگر اموری مقبول گردد به رد خلق مردود نمی شود و اگر مردود گردد به قبول خلق مقبول نگردد.

جناب دکتر جادری

مردم لیردف وفاداری خود را به این نظام ثابت کرده اند.حضور مداوم در راهپیمایی ها هر چند که از پوشش صدا وسیما دور مانده ، حضور پرشور در انتخابات گویای این مهم است. آنان در 24خرداد با حضور گرم خودشان به دولت تدبیر و امید اعتماد کردند به امید انکه موسم طرب کردن رندان پیدا شود.

شنیده ام از سوسنگرد هستی جناب استاندار.آری سوسنگرد . شهری که داستانش بر کسی پوشیده نیست . داستان فتحش و شجاعت آن شیرمردان.

پس شما هم از جنوب هستی . جنوبی ها درد همدیگر را بهتر درک می کنند . امید است این ره  از شما دوا بیاموزیم.

این نوشته جهت آشنایی حضرتعالی با بخش لیردف نگاشته شده است و این حقیر به نمایندگی از مردم غیور و انقلابی بخش که بلوچ های خونگرم و مهمان نواز هستنداز جنابعالی دعوت می کنم به این بخشی که گرچه در آن رونق نیست ولی اندک صفایی در ان وجود دارد تشریف فرما شوید و از نزدیک  مشکلات مردم را لمس کنید بلکه راه حلی برای آن بیندیشید.ما نیز قول می دهیم همچنان به این نظام و انقلاب پایبند بوده و با تمام قدرت و توان خود حامی کشور اسلامی و نظام باشیم.

به قول شاعر

وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم         که در طریقت ما کافریست رنجیدن

در آخر عرایضم را با دعایی که ریاست محترم جمهور در مراسم تنفیذ ایراد نموده ، به پایان می برم

من سنگینی بار این رای و این تنفیذ را احساس می کنم و تنها و تنها به خدا پناه می برم ، از آن دستگیر بنده نواز خالصانه درخواست می کنم این بنده ضعیف را از شر کبر و غرور ، حرص و بخل و حسد وا رهاند.خداوندا به تو پناه می برم از استبداد رای ، عجله در تصمیم ، تقدم نفع شخصی و گروهی بر مصالح عمومی و بستن دهان رقیبان و  منتقدان . بار الها یاری ام کن تا بنده ی مخلصی برای تو و خادم لایقی برای مردم باشم.

والسلام

محمد شریفی

 لیردف  8 بهمن 92

 

نوشته شده در سه شنبه هشتم بهمن ۱۳۹۲ساعت 18:25 توسط محمد شریفی| |


کد خبر: 80961666 (3727071) | تاریخ خبر: 30/09/1392 | ساعت: 16:34|

نقد جرج ریترز جامعه شناس آمریکایی دردانشگاه علوم و تحقیقات هرمزگان برگزارشد

بندرعباس – ایرنا- به مناسبت هفته پژوهش نشست نقد کتاب نظریه جامعه شناسی در دوره معاصر تالیف ˈجرج ریترزˈ در گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی علوم وتحقیقات هرمزگان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی قشم وعلوم تحقیقات هرمزگان شنبه دراین نشست گفت: کتاب ˈنظریه جامعه شناسی در دوران معاصرˈ در جامعه شناسی ایران اهمیت ویژه ای دارد واین کتاب دراکثر دانشگاههای ایران درسه مقطع (کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری) تدریس شده ویکی از مهمترین منابع طرح سئوال برای آزمون های کنکور کارشناسی ارشد ودکتری جامعه شناسی است.

دکتر مصطفی عبدی افزود:جامعه شناسی ایران ازجهاتی مدیون این کتاب است، چراکه برخی از نظریه های مهم جامعه شناسی مانند نظریه قشر بندی اجتماعی از دیدگاه کارکرد گرایی ˈدیویس ومورˈ برای اولین بار توسط این کتاب به جامعه شناسی ایران معرفی شد.

وی ادامه داد: با تمام تاثیری که این کتاب بر جامعه شناسی ایران داشته ، ضرورت ایجاب می کرده که این اثرپیش از این مورد بررسی انتقادی قرار می گرفت اما متاسفانه این نقد تاکنون صورت نگرفته وگروه جامعه شناسی علوم وتحقیقات هرمزگان ازاین حیث در جامعه شناسی ایران پیشگام است.

بنا به اظهار وی یکی از بنیادی ترین مفاهیمی که ریترز دراین اثر و سایر کتاب های خود برای شرح ونقد نظریه های جامعه شناسی بکار گرفته مفهوم نظریه جامعه شناسی خرد ونظریه جامعه شناسی کلان است. استاد جامعه شناسی دانشگاه های هرمزگان یاد آور شد:این مفهوم با توجه به اهمیت این کتاب و تاکید استادان در دانشگاههای متعدد بر دیدگاههای مطرح شده درآن در جامعه شناسی ایران رسوخ کرده وتبدیل به تابو شده است.

عبدی افزود:نقد این مفاهیم وشکستن این مطلق ها زمینه ای را ایجاد خواهد کرد تا باب نظریه پردازی ایرانی فراهم شود.

وی دراین نشست نقد تصریح کرد: ریترز براین نظر است که موضوع نظریه های خرد کنش و سطوح خرد واقعیت اجتماعی است .

عبدی خاطرنشان کرد: این ادعای ریترز درصورتی است که هیچ گونه سندی ازاین نظریه پردازان به اصطلاح خرد نمی آورد وبه نظر می رسد که این تقسیم بندی را بدون مراجعه به آثار بزرگان جامعه شناسی کنش متقابل نمادین که آنها را به خرد بودن نظریه شان متهم می کند، مطرح شده است.

وی ادامه داد: با مراجعه به آثار این جامعه شناسان متوجه می شویم که از نظر آنها موضوع جامعه شناسی هرگز کنش فردی وفرد نیست بلکه این کنش جمعی وکنش پیوسته یا همان ساختار اجتماعی از دیگران است موضوع جامعه شناسی این مکاتب را نیز به خود اخ است.وی اضافه کرد:عکس این مطلب هم در بررسی آثار نظریه پردازان به اصطلاح ریترز کلان مشخص می شود.ف مثلا پارسنز کار خود را از مطالعه گنش که به نظر ریترز موضوع جامعه شناسی نظریه های خرد است شروع می کند پس تقیم بندی نظریه به خرد وکلان از اساس غلط می باشد.

عبدی در ادامه سخنان خود گفت: من برای تمام این نقد ها ودیدگاههای خود در مقاله که تحت عنوان مناقشات کاذب خرد وکلان ( نقدی بر جرج ریترز) در شماره بهار 92 فصلنامه تخصصی جامعه شناسی دانشگاه آزاد آشتیان منتشر شده ،سند از دیدگاه بزرگ جامعه شناسی ارایه داده ام که علاقمندان می توانند دراین مقاله بطور کامل این نقد را دنبال کنند.

از نظر عبدی می توان از جامعه شناسی خرد وکلان سخن گفت ولی طرح نظریه جامعه شناسی خرد وکلان از اساس غلط است.ک/3

نوشته شده در سه شنبه سوم دی ۱۳۹۲ساعت 20:25 توسط محمد شریفی| |

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد قشم:حقوق شهروندی مسئولیت آفرین است

قشم – ایرنا – یک عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم گفت: یک شهروند همانطور که از حقوق شهروندی درهرجامعه برخوردار است، نسبت به آن جامعه متعهد و در قبال آن مسئول نیز است.

دکتر مصطفی عبدی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: شهروند عضو یک اجتماع سیاسی است که از مزایا و نیز مسئولیت های وابسته به این عضویت برخوردار است، یعنی این حق با خود مسئولیت نیز دارد، بنابراین شهروندی مجموعه حقوق و تکالیف به رسمیت شناخته شده برای اعضای یک جامعه است.

این مدرس رشته جامعه شناسی حق و تکلیف شرکت مستقیم یا غیرمستقیم دراعمال قدرت را از جمله تکالیف شهروند دانست و گفت: مشارکت فعال در زندگی سیاسی و در وهله اول شرکت در انتخابات و رای دادن از مهمترین تکالیف یک شهروند بشمار می رود.

به گفته وی شهروند باید مالیات بپردازد، خدمت وظیفه عمومی اش را انجام دهد، به حق دیگران تعرض نکند و هرگز از خیر عمومی غفلت نکند.

ˈشهروند کیستˈ

وی درباره مفهوم شهروندی نیز گفت: شهروندی اصطلاحی تاریخی است که در طول دوران های متعدد تکوین یافته و امروز سخن از شهروند به معنای مدرن آن به میان می آید، شهروندی در تاریخ بشریت در مقابل مفاهیمی چون برده، بنده، رعیت و ... بکار رفته است.

عبدی با اشاره به اینکه این مفاهیم معرف انسانی بود که هیچ گونه حقی با خود به همراه نداشت، تصریح کرد: برده، بنده و رعیت هر سه مکلف بودند و مطیع اراده دیگری، هیچ گونه حقی در دفاع از خود و انتخاب حاکمان و رهبران نداشتند.

وی افزود: اما در مقابل، شهروند محق است، یعنی حق آزادی بیان و اندیشه، حق دفاع از خود و حق انتخاب کردن حاکمان و حق انتخاب شدن را دارد، علاوه بر آن، شهروند مدرن حق برخورداری از زندگی مناسب، تامین و رفاه اجتماعی، سلامت و بهداشت، انواع بیمه های اجتماعی و مسکن مناسب را نیز دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود شهروند را مفهومی تاریخی قلمداد کرد و گفت: شهروند با دموکراسی همزاد است و چون شکل اولیه دموکراسی، یونان باستان است در آنجا شهروند مترادف با آزادمردی بود و از آنجا که زنان، بردگان و مهاجرین آزاد مرد نبودند، تنها بخش ناچیزی از جامعه از حق شهروندی برخوردار بودند.

به گفته وی ایده جدید شهروندی از قرن هجدهم در چارچوب انقلاب های آمریکایی و فرانسوی تحکیم یافت و تا پیش از آن، این حقوق فقط برای اقلیت ثروتمند جامعه به رسمیت شناخته شده بود و چون این ثروت و منزلت موروثی بود، این حقوق نیز از طریق ارث انتقال می یافت.

وی یادآور شد: جامعه دموکراتیک با از میان بردن امتیازات موروثی به رقابت میان شهروندان کمک می کند، در جامعه دموکراتیک برابری قانونی و واقعیت تحرک اجتماعی مانع از آن است که فقیر و ثروتمند خود را ا بطور اساسی متفاوت ببینند.

به گفته وی با انقلاب های متعدد و شکل گیری نظام های دموکراتیک، مفهوم شهروندی نیز به وجود آمد و از ابعاد مختلف در ادوار تاریخ به ترتیب برخوردار شد.

ˈابعاد مختلف مفهوم شهروندˈ

وی در تشریح ابعاد وجوه مختلف حقوق شهروندی به حقوق مدنی، حقوق سیاسی و حقوق اجتماعی اشاره کرد و گفت: این سه، یکی پس از دیگری بعد از قرن هیجدهم در تاریخ یافت شدند.

به گفته وی حقوق مدنی نخستین حقوقی بوده است که در جوامع انسانی برقرار گردید و این حقوق مواردی مانند آزادی بیان، حق محاکمه منصفانه و دسترسی برابر به نظام قانونی را در بر می گیرد.

وی با اشاره به اینکه حقوق سیاسی پس از حقوق مدنی پدید آمد، یادآور شد: حقوق سیاسی شامل حق رای، نامزدی مقامات انتخابی، حق شرکت در احزاب سیاسی و مشارکت به شیوه های گوناگون در فرایند قانون گذاری می شود.

عبدی گفت: بعد سوم یعنی حقوق اجتماعی با ظهور دولت جدید رفاه پدیدار شد، حقوق اجتماعی حقوق استحقاقی افراد تعریف می شود، مانند امنیت اجتماعی، مزایای بیکاری، مزایای بهداشتی( همچون مراقبت های بهداشتی و درمانی و کمک های پزشکی و مزایای آموزشی )

ˈمنشور حقوق شهروند دولت یازدهمˈ

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم درباره منشور حقوق شهروندی تدوین شده توسط دولت یازدهم هم گفت: این متن که پیش نویس غیر رسمی منشور حقوق شهروندی است در 20 صفحه و سه فصل توسط معاونت حقوقی ریاست جمهوری تهیه شده است که در فصل اول قواعد عمومی را مطرح کرده، در فصل دوم مهمترین حقوق شهروندی و در فصل سوم سازمان کار، توسعه و نظارت بر اجرای منشور و مقررات شهروندی را بیان کرده است.

وی گفت: در ماده 1فصل اول این منشور عنوان شده که کلیه اتباع ایران صرف نظر از جنسیت، قومیت، ثروت، طبقه اجتماعی، نژاد و یا امثال آن از حقوق شهروندی و تضمین های پیش بینی شده در قوانین و مقررات، برخوردار هستند.

به گفته عبدی این منشور در مقام احصاء تکلیف دولت جمهوری اسلامی ایران در نیل به اهداف مربوط به تحقق حقوق شهروندان بوده و از این رو تمامی دستگاه های اجرایی موظفند با رعایت این مصوبه، نسبت به فراهم نمودن زمینه اجراء، نظارت و توسعه این مصادیق در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و شرع مقدس اسلام و سایر مقررات اقدام نمایند و در پایان فصل اول منشور گفته شده که مفاد این منشور به منظور اعلام حقوق شهروندی تنظیم شده است.

وی در تشریح ابعاد و وجوه مختلف شهروندی در این منشور هم گفت: فصل دوم این منشور مهم ترین حقوق شهروندی را بر می شمارد که به نظر می آید این حقوق بر مبنای همان سه بعدی که پیش از این گفته شده، یعنی حقوق مدنی، سیاسی و اجتماعی تنظیم شده و بر مبنا آنها مهم ترین حقوق در بیست و یک مورد مطرح شده است.

ˈ آزادی اندیشه، بیان و مطبوعاتˈ

عبدی حق حیات، سلامت و زندگی شایسته، آزادی اندیشه، بیان و مطبوعات و حق دسترسی به اطلاعات را از جمله این حقوق اعلام کرد و گفت: حق برخورداری از هویت فرهنگی، بیان رسانه ای و آفرینش هنری نیز از دیگر این حقوق بشمار می رود که براساس آن همه شهروندان ایرانی حق دارند که هویت فرهنگی، قومی، مذهبی و زبانی آنان شناسایی شده و بدون هرگونه تبعیض از حمایت های قانونی برخوردار باشند.

به گفته وی در این منشور همچنین دولت موظف به حفظ بناها و یادبودهای تاریخی و فرهنگی است و هنر به عنوان تجلی خلاقیت و شکوفایی شخصیت انسانی همچون سایر مصادیق ابراز عقیده آزاد است.

وی یادآور شد: این منشور حریم خصوصی شهروندان را از مداخله خودسرانه، تفتیش و بازرسی بدون مجوز قانونی مصون دانسته و رسانه ها را نیزموظف به رعایت این حریم خصوصی کرده است.

عبدی با اشاره به اینکه سلامت اداری، حکمرانی شایسته و حکومت قانون نیز از دیگر حقوق شهروندی در این منشور اعلام شده است، خاطرنشان کرد: مراجع عمومی باید در روابط خود با شهروندان، خدمت گزاری پاسخ گو، مودب، دقیق، امین، گشاده رو و قابل دسترس باشند و شهروند حق نقد، نظارت و اطلاع از عملکرد دستگاه های اجرایی را در چارچوب قوانین دارد.

وی شفافیت و رقابت را از دیگر حقوق شهروندی در این منشور خواند و گفت: دولت موظف است اطلاعات اقتصادی را به صورت شفاف در دسترس همه قرار دهد و هر شهروندی حق دسترسی به کالاها یا خدمات استاندارد را دارد.

به گفته وی حق مشارکت شهروندان در سرنوشت اجتماعی و همچنین حقوق اقتصادی و مالکیت نیز در این منشور در زمره حقوق شهروندی دانسته شده و در آن آمده که مالکیت شهروندان محترم است و همه شهروندان در دستیابی به فرصت ها، امکانات و خدمات عمومی و دولتی برابرند.

وی حق اشتغال و کار شایسته و آسایش، رفاه، حمایت و تامین اجتماعی را نیز از حقوق یاد شده خواند و گفت: عدالت قضایی شامل حق دادخواهی، حق دسترسی به تمامی مراجع قضایی و حق دفاع از خود در محاکم قضایی نیز در این منشور تصریح شده است.

ˈآموزش و پرورش رایگانˈ

این عضو هیات علمی دانشگاه حق برخورداری از امکانات آموزش و پرورش رایگان تا پایان دوره متوسطه را نیز از حقوق مصرحه در این منشور برای شهروندان دانست و گفت: حقوق خانواده، زنان، کودکان و کهنسالان شامل حق ازدواج و تشکیل خانواده، حقوق افراد سالخورده مانند برخورداری از تامین اجتماعی، به رسمیت شناخته شدن حقوق زنان و بهره مندی از زمینه های مساعد زیست به ویژه در دوران بارداری و حضانت فرزندان و برخورداری از بیمه های اجتماعی و امکانات مناسب بهداشتی و پزشکی مخصوص زنان و حق کودکان در برخورداری از حمایت های اجتماعی متناسب با نیازهایشان و توجه به حقوق ویژه جوانان نیز در این منشور تصریح شده است..

عبدی به حق نخبگان، استادان و دانشجویان نیز در این منشور اشاره کرد و گفت: در این قسمت علاوه بر حقوق خاص این اقشار، ذکر شده که هیچ دانشجویی نباید به علت عدم تمکن مالی در پرداخت شهریه، تحقیر یا از تحصیل محروم شود.

وی به حقوق ایثارگران، جانبازان و خانواده های معظم شهدا نیز به عنوان یکی از حقوق شهروندی شناخته شده در این منشور اشاره کرد و گفت: بر حقوق اقلیت ها و اقوام نیز در این منشور تاکید شده و احترام به تنوع فرهنگی، مذهبی، زبانی و قومی شهروندان نیز تکلیف دولت خوانده شده است.

به گفته وی حقوق روستا نشینان و عشایر هم در این منشور محترم شمرده شده و در خصوص حقوق مربوط به محیط زیست و توسعه پایدار نیز در این منشور، دولت مکلف به حفاظت، حمایت، بهسازی و زیباسازی محیط زیست شده است.

وی یادآور شد: دولت موظف است، طبق این منشور، زمینه بهره مندی شهروندان از زندگی در محیطی عاری از مواد مخدر را فراهم نماید به طوری که دسترسی به این مواد نا ممکن باشد.

عبدی همچنین تابعیت، اقامت و ایرانیان خارج از کشور را سه مقوله ای اعلام کرد که در این منشور از مصادیق حقوق شهروندی ایرانیان خوانده شده است.

ˈمرکز ملی حقوق شهروندیˈ

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم فصل سوم این منشور را مربوط به تشکیل سازمان متولی توسعه دهنده و ناظر بر اجرای حقوق شهروندی اعلام کرد و گفت: ماده 4 این منشور مرکز ملی حقوق شهروندی را که در معاونت حقوقی ریاست جمهوری تشکیل می شود، مسئول این امور معرفی می کند.

به گفته وی طبق ماده 5 این منشور، این مرکز موظف است در صورت مشاهده تخلف از قوانین، مقررات و مفاد این مصوبه، علاوه بر مساعی در اصلاح روش ها و انطباق آنها با مقررات با بهره گیری از تمام ظرفیت های قانونی دولت و دستگاه های اجرایی، متخلفان را به مراجع صالح معرفی کرده و نتیجه اقدامات را از طریق معاون حقوقی به رئیس جمهوری گزارش نماید.

ˈمصادیق حقوق شهروندی در جزیره قشمˈ

عبدی با اشاره به اینکه حقوق شهروندی عام هستند و تمام آن ها باید در همه نقاط کشور مورد توجه قرار گیرد، درباره مصادیق آن در جزیره قشم گفت: اما برخی از آنها در بعضی مناطق باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، مثلا برخی حقوق در مراکز فرهنگی بیشتر باید مورد توجه مردم و مسئولین باشد، یعنی حفظ بناها و یادبودهای فرهنگی حساسیت برخی حقوق را بیشتر آشکار می کند.

وی حق برخورداری و حفظ هویت فرهنگی را در منطقه ای مانند جزیره قشم از اهمیت ویژه ای بر خوردار دانست و تصریح کرد: قشم به لحاظ باستان شناختی یک منطقه ویژه است، این مسئله را رئیس اداره میراث فرهنگی منطقه آزاد قشم در مقالات متعدد علمی خود اثبات کرده و نتایج به مراجع علمی مختلف نیز ارائه شده است.

به گفته وی قشم به دلیل قرار گرفتن در آبراهه هرمز همواره نقش محوری در کرانه شمالی و جنوبی خلیج فارس داشته و منطقه شاخص در تبادلات فرهنگی، تجاری ایرانیان با سرزمین های همجوار حتی در آفریقا و شرق دور بوده است.

وی گفت: وجود آثار و یادمان های تاریخی اعم از بندرگاه ها و قلعه های دفاعی، نشان از حضور ایرانیان در دوره های متعدد تاریخی در این دریای پارسی دارد و معرفی و پاسداشت این آثار ضمن بالابردن هویت ملی شهروندان، باعث اثبات حاکمیت سیاسی ایران در خلیج فارس می شود.

عبدی یادآور شد: دانش بومی شهروندان قشم که با وجود بادگیرها، آب انبارها و موسیقی های آئینی دیده می شود، بخش دیگری از حقوق ملی و منطقه ای ساکنان این جزیره محسوب می شود که حفظ آنها از مصادیق حقوق شهروندی است.

وی درخصوص حق شهروندی مربوط به محیط زیست و توسعه پایدار هم گفت: به صراحت در این منشور ذکر شده که هرگونه ساخت و ساز و ایجاد مانع در حق برخورداری از منظر حریم دریاها، اماکن تاریخی و مذهبی، رودخانه ها و انفال مجاز نمی باشد و دولت موظف است با استفاده از ظرفیت های قانونی از احداث بناهایی که منجر به مشرفیت بر بناهای تاریخی و طبیعی و مخدوش شدن خط آسمانی و منظر تاریخی و فرهنگی آن می شوند، جلوگیری نمایدˈ.

عبدی گفت: با این تفاصیل آیا با ساخت اتوبان در حریم دریا، چشم انداز قلعه پرتقالی ها در قشم حفظ خواهد شد و پرسش دیگر در خصوص مصادیق رعایت حقوق شهروندی در جزیره قشم این است که آیا در ساخت و سازهای تجاری و مسکونی بخصوص در شهر درگهان، حریم دریا رعایت شده است؟ قضاوت در خصوص این موارد را بر عهده مردم قشم می گذارم.

وی اظهار امیدواری کرد که مواردی از مهم ترین حقوق شهروندی ذکر شده در منشور دولت یازدهم، در این بخش از کشورمان، ایران عزیز، بیشتر مورد توجه مردم و مسئولان قرار بگیرد. ک/3

1871/668

نوشته شده در شنبه سی ام آذر ۱۳۹۲ساعت 9:21 توسط محمد شریفی| |

دومقاله علمی ازقشم در کنفرانس بین المللی تفکراجتماعی پذیرفته شد

بندرعباس - دومقاله علمی در زمینه نقد کتاب ˈجرج ریترزˈ جامعه شناس آمریکایی وتحلیلی جامعه شناختی در انقلاب های عربی وچالش های پیش روی آن از گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم درسومین کنفرانس بین المللی تفکر اجتماعی و جامعه درخاورمیانه وشمال آفریقا پذیرفته ومورد استقبال قرار گرفت.

دکتر مصطفی عبدی یکی ازنویسنده های این مقاله ها سه شنبه در گفت وگوبا ایرنا افزود: این همایش بین المللی هفته گذشته به همت انجمن جامعه شناسی ایران وپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی با همکاری انجمن بین المللی جامامعه شناسی درتهران برگزارشد.

وی ادامه داد: پیش از این قرار بود این کنفرانس در کشور امارات برگزار شود، اما به دلایلی در فرصت محدود باقی مانده مقرر شد که در 20 و 21 آذرماه تهران برای دومین بار میزبان پژوهشگران و نظریه پردازان اجتماعی داخلی و خارجی این کنفرانس باشد.

ˈ مقاله تأمل در مفاهیم جامعه شناسی جرج ریتزر، نقد الگوی جامعه شناسی اشاعه یافته در ایران، که توسط مصطفی عبدی ارائه شد، به نقد یکی از مهمترین منابع درسی جامعه شناسی پرداخته استˈ.

ˈدر این نقد دو مفهوم نظریه جامعه شناسی خرد و نظریه جامعه شناسی کلان که از طریق کتاب مذکور به جامعه شناسی ایران رسوخ کرده به چالش کشیده شدˈ.

این عضو هیات علمی دانشگاههای هرمزگان خاطر نشان کرد:مهمترین مدخل ورود این مفاهیم به جامعه شناسی ایران کتاب نظریه جامعه شناسی در دوران معاصر تالیف جرج ریتزر جامعه شناس آمریکایی است.

عبدی یاد آور شد:این کتاب تاکنون سه بار به فارسی ترجمه شده و چاپ یکی از ترجمه های آن از پانزده نوبت هم گذشته وهم اکنون در سه سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در اکثر دانشگاه های ایران تدریس می شود و از مهمترین منابع آزمون های کنکور کارشناسی ارشد و دکتری است.

وی اظهارداشت: نفوذ این کتاب درجامعه شناسی ایران تاحدی است که براساس مفاهیم جامعه شناسی خرد و کلان سرفصل مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری برای درس «تلفیق نظریه» دوره دکتری تنظیم شده و مفاهیم، دیدگاه ها و روش های مطرح در آن برای نقد و تلفیق نظریه ها در میان استادان و دانشجویان ایرانی رسوخ کرده و تبدیل به تابو شده است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که نقد و تلفیق از پایه های اصلی نظریه پردازی در جامعه شناسی بشمار می آید وبدون شک شکستن چنین تابوهایی راه بزرگی برای گشایش زمینه نظریه پردازی ایرانی خواهد بود.

استاد جامعه شناسی دانشگاه آزادقشم وبندرعباس بیان داشت: اهمیت این نقد از آن رو است که چنین وابستگی های فکری در میان استادان و دانشجویان امکان خلاقیت و طرح نظریه های جامعه شناسی جدید، بویژه از سوی مجامع علمی کشورهایی چون ایران را سلب می کند.

عبدی تاکید کرد: رسوخ و استحکام مفاهیم و دیدگاه های ریتزر در ایران، برخی مفاهیم آن همچون ˈتقسیم بندی نظریه به خرد کلان ˈ را به امری مطلق تبدیل کرده و این مساله طرح هرگونه نقدی را با چالش و محدودیت هایی مواجه می کند.

وی افزود: من با وجود چنین چالش هایی این کار را انجام دادم و امیدوارم کار بابی باشد برای بازبینی، نقد و بررسی سایر مفاهیم جامعه شناسی باشد.ک/2

668

انتهای پیام /*
نوشته شده در شنبه سی ام آذر ۱۳۹۲ساعت 9:20 توسط محمد شریفی| |

حوزه ودانشگاه ،دوبال همزاد شکوفایی

بندرعباس - مدیرگروه کارشناسی ارشد جامعه شناسی پردیس علوم وتحقیقات دانشگاه آزاد هرمزگان گفت: حوزه و دانشگاه به مانند دو بال همزاد شکوفایی در کشورمی مانند.

دکترسید رضا هاشمی زاده جمعه درگفت وگوبا ایرنا افزود: از27 آذر 58 که قامت رشید و اندیشه مند دکترمفتح در محوطه دانشکده الهیات دانشگاه تهران به ضرب گلوله های اهل ناق درخون غلتید تابه امروز هرساله چنین روز به یادماندنی و ارزشداری رابه فرمان امام راحل (ره ) روزوحدت حوزه ودانشگاه نامیده اند.

وی ادامه داد: در گستره علمی و دانشی کشور ازدیرباز مراکزواماکنی بوده اند که پایگاه های تولید وخلق پویایی و نبالت و دامن گستری علم و اندیشه به شمارمی رفته اند.کاوشی اندک در گذشته وسبقه علمی کشورمانشان می دهد که ایرانیان حتی پیش ازآنکه بسیاری از کشورها وسرزمین های دیگرگیتی ،پایی به دانش ودانشگاه بازکنند نه تنهادستی در آفرینش وحلاجی و اشاعه علوم وفنون داشته اندبلکه نوآوری ،خلاقیت و ابتکارات قابل اعتنایی رانیز ازخودبه جای گذاشته اند که سراغ آن رامی توان درمتون علمی راه یافته به دانشگاههای دیگر کشورها گرفت .

بنا به اظهار وی اسلام دین دعوت کننده به دانش افزایی و علم اندوزی است و درنص بسیاری از متن های مذهبی ودینی به انحا مختلف ارج وبزرگی دانش آموزی موردتاکید وتاییدقرارگرفته است . از قرن هاپیش خصلت ˈ ایرانی بودن ˈ درجوارˈ مسلمانی ˈ سبب سازآن گردیده که ارزش واهمیت علم ودانش از صحیفه ذهن مردم این دیارپاک نشود و درهرعصرو دوره ایی دانشمندان متاله و حکیمی بدرخشند که تابش ابدی یافته وتاهمیشه برتارک عالم چونان نگین هایی ارزنده تلالو برخواهند افروخت .

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس یاد آور شد: بی تردید دانشمندان غربی خودبهترمی توانند قضاوت کنند که جریان استخواندارعلمی که ازسوی شرق و بویژه کشورهای اسلامی و ایران به سوی مغرب زمین سرازیرشده چه دستاوردهای تحول بخشی رابرای زادوولد علمی آنان رقم زده است .نگاه علمی واسلامی ایرانیان به دانش همیشه روندی مترقیانه و اوج یابنده داشته و ازاین رو بستروزمینه های مساعدی برای بسط وتوسعه علوم درایران فراهم بوده است .

هاشمی زاده، شکل گیری رویکرد نوین ومعاصربه آموزش های علمی درحوزه علمیه و دانشگاهها در ایران زمین تقریبا عمری برابردارد وهریک محصول درایت وخردمندی کسانی ازدو نهاد آموزشی است که بادرک وفهم شرایط ، اقتضائات زمانه و خواست های محیطی و روزگاردرحال تغییر نهال هایی رادرخاک اندیشه و دانایی کاشته اند هم اکنون هردو به درختانی پر بار وتنومند تبدیل شده است .

وی یاد آور شد: در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ،برخی به عمد ویاازروی کژاندیشی به دنبال پرهیزداری ودورداشت این دو مرکزعلمی وفکری ازیکدیگربودند وبویژه پاره ایی از کرسی نشینان دانشگاهی فبه علت ماهیت ساختاری دانشگاه که ملهم ازآموزه های غربی و کشورهایی متعین بود براین طبل بیش ازپیش می کوبیدند وبه هیچ گونه در آیینه تصورات خویش نمی توانستند مجالست وهم نشینی برای همشانگی این دومرکزعلمی بیابند.

وی افزود: درحوزه هاهم شاید برخی بلندپایگان ومعمرین شاید به دلایلی دیگر برداشتی چنین داشتند.البته نباید یگانه های متفکرونواندیشی چون شهید استادمطهری ، شهید بهشتی ،شهید مفتح و تنی چند دیگراز روحانیون پیشتاز و کوشا را ازیاد برد که حتی درفضایی مملواز غبار وگریز و پرهیز و تفسیرهای چندگانه حوزویان دانشگاهی شدند و درجامه استادی ودرکسوت روحانیت توانستند سد سوتفاهم هارا بشکنند.

وی تصریح کرد: آنان به این باور به صورت رفتاری رسیده بودند که پیوند و همگنی حوزه و دانشگاه می تواند سرچشمه های زلالی را پدید آوردکه درسیراب عطش کامی جوانان جویای دانش بسیارموثر است هر چند حوزه ودانشگاه ازسالیان پیش باایفای نقش علمی خود دربطن جامعه ایرانی همچون دوبالی بودند که حاجت ها ونیازهای گوناگون پیدا و نهفت جامعه را پاسخ می گفتند اما به دلیل برخی تعبیرها و تفسیرها و برداشت ها ،صدایی همسو ونزدیک به هم نداشتند و برخی نیز می کوشیدند به علل گوناگون بافاصله اندازی بیشتراین دونهاد مهم زیربنایی راچندان دورو گسسته ازهم بنمایانند که قرابتی ممکن نشاید.

مدیرگروه کارشناسی ارشد جامعه شناسی علوم وتحقیقات دانشگاه آزاد هرمزگان اظهارداشت: شهادت استاد مفتح ، باب خردمندانه ایی را ازسوی امام راحل (ره ) گشود که باعنوانداشت ˈوحدت حوزه ودانشگاه ˈنماد راهی شد که دیگر با پس زمینه فکری جدایی ،اجتناب وافتراق سعی درتفکیک این دورکن دانشی نمی کرد و بعکس می کوشید بروجوه و جنبه های مشترک وهم ضلع این دو مرکز تولیدگرعلم واندیشه ابرام ورزد.

هاشمی زاده خاطر نشان کرد: درسالهایی که از رویداد شهادت دکترمفتح و درایت پیرفرزانه انقلاب امام خمینی تابه امروز می گذرد گامهای فراوان وقابل تقدیری در نزدیکی و همجواری این دوساحت علمی برداشته شده است و تلاش گردیده که با برجسته شدن نکات و مفاصل مشترک وهم جهت این دو پای توسعه و ترقی ،نسخه موثری برای علاج دردها برداشته شود ، اما به نظرمی رسد که این قدم ها وگامهای برداشته شده درطی این سالیان به هیچ عنوان کافی ووافی ژرفای نگاه امام راحل نبوده است و هنوز فرسنگ ها فاصله تاکنه اندیشه بلندنظرانه ایشان راه است .

بنا به اظهار این استاد دانشگاه ، امام راحل وحدت حوزه و دانشگاه رادرتشکیل چند دفتر وکمیته مشترک نمی دید بلکه به دایره بی کرانه و پایان ناپذیری اشاره می کرد که درآن بخصوص درحوزه علوم انسانی سرفصل های مشترکی برای تبادل اندیشه ونظر ایجاد شود و اساتید وصاحب نظران هردو نهاد بتوانند درکنارهم درمجالس و حلقه های مشترک حضوریابند و برای پرسش های نوخاسته جوابی درخورپیداکنند که علاوه بر قوه اقناعی مستحکم ، ازپشتوانه تفقه و شناخت علمی نیزبرخوردارباشد.

وی درادامه افزود:دراین سالیان شاید حرکت های محدود ومعدودی در برخی دانشگاهها و مراکزعلمی برای شبهه زدایی ها ،ابهام ها،پرسش ها و...نضج یافته ولی هیچگاه به سویکرد بارور وتناوری بدل نشده که برکنارازشعاروتبلیغ بتواند به صورتی خالص وناب ،هم اندیشی این دونهاد را درپی بیاورد.بسنده کردن به چندسخنرانی و برپایی همایش های یک روزه درمنقبت و بزرگداشت چنین روزی ، ساده انگارانه ترین مواجهه ایی است که می توان با ایام وحدت حوزه ودانشگاه انجام داد.

هاشمی زاده اضافه کرد:به قاعده امکان یکی کردن و همنواختی این دو نهاد اساسی درکشوروجود ندارد چون ذات ماهیتی این دو در اصول ، روش ها و مفاد محتوایی و...متفاوت است اما وحدت می توانند به همداستانی درتولید واشاعه علم آگاهانه و پیش برنده به سمت تعالی و پیشرفت تجلی یابد.

به گفته وی ، حوزه های علمیه در بحث های نظری و زیرساختاری توانایی آن رادارند که دردانشگاهها حضورفعال داشته باشند البته این حضوروبروز به معنی تکصدایی و عدم استقبال از نقد ونظر ازسوی جامعه دانشگاهی نخواهد بود چون درآن صورت با مقاومت ها مخالفت ها ،اصل تلاش و تقرب بدست آمده به بیراهه خواهد رفت .جوشندگی وپویندگی علوم و دانش ها چه در حوزه فقه واندیشه دینی و چه در بستر فهم و تفکر دانشگاهی زمانی به قله وحدت و همراستایی خواهند رسید که بتوانند به مثابه دوبال شکوفایی و رشد جامعه ،پرواز را هدیه راه فردای این کشوردارند و به گوهر شب چراغ آگاهی و دانایی دست یابند.

وی تاکید کرد: آنچه امروزه از سوی حوزه ودانشگاه به عنوان انتظارمتقابل و دوجانبه طرفینی طلب می شود درک صحیح مقضیات وبایسته های زمانی ومعاصر ازسوی اندیشمندان هردو پایگاه علمی ودانشی و سعی در جهت پاسخگویی و تولیدگری اندیشه های نوین و به روز شده است.جلوه کمال یافته وحدت حوزه ودانشگاه درروزگارما، موانست و هم آوایی این دوبال در مسیر رشد و نموجامعه اسلامی و اندیشه ورزی برای تمام پرسش هایی است که انسان امروزی با اصطکاک ها و چالش های عدم پاسخ به آنها رودروست بویژه آنکه سرعت تحولات اجتماعی وانسانی درسالهای اخیر بشدت روندی فزاینده داشته و نسلی پابه عرصه گذاشته است که خواست ها، نیازها و توقعات نوشده ایی ازخود وجامعه پیرامونی اش دارد.

حوزه ودانشگاه نمی توانند و نباید در قبال رویدادهای گوناگون اجتماعی وانسانی وپدیده های رخ برنموده حاشیه نشینی وسکوت را اختیارکنند و راه انزوا و گوشه گیری را پیش گیرند چراکه سعادت و بهروزی مردمان و یاتباهی وزوال آن بستگی مستقیم به کارکردهای راستین این دوبال در آسمان اندیشه و خرد جامعه دارد و این موضوع رابررسی سابقه و سیرتاریخ اندیشه گری بشری در مقطع های زمانی مختلف انسانها به خوبی روشن و قابل لمس کرده است .ک/3

668

انتهای پیام /*
نوشته شده در شنبه سی ام آذر ۱۳۹۲ساعت 9:16 توسط محمد شریفی| |

 

قشم – ایرنا – یک پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم گفت: مشکل اصلی پژوهش در جامعه ما از جمله جامعه قشم این است که از نتایج و دستاوردهای پژوهش ها برای راهگشایی مشکلات استفاده نمی شود.

دکتر مصطفی عبدی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا در محل دفتر این خبرگزاری در قشم افزود: دانشگاه ها بخصوص دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم به پژوهش بهاء لازم را می دهند و حتی اعتبارات خاص برای پژوهش، همه ساله اختصاص می یابد و پروژه های پژوهشی متعددی نیز به اجرا درآمده است، اما جان کلام این است که نتایج این پژوهش ها مورد استفاده قرار نمی گیرد.

وی با اشاره به اینکه مسوولان سازمان ها و موسسات اقتصادی و فرهنگی از نتایج پژوهش ها می توانند برای بهبود امور و توسعه فعالیت های این مجموعه ها استفاده کنند، تصریح کرد: تولیدات اقتصادی و صنعتی در کشورهای توسعه یافته نتیجه پژوهش های علمی است و در این کشورها، پژوهش نه تنها در عرصه های اقتصادی بلکه در عرصه های اجتماعی نیز راهگشای بسیاری از مشکلات جوامع آنهاست.

به گفته وی کشورهای توسعه یافته هزینه های هنگفتی برای پژوهش صرف می کنند و پژوهش آنها تنها درخصوص مسائل و موضوعات داخلی کشورشان نیست، بلکه درباره کشورهایی هم که می خواهند با آنها ارتباط داشته باشند، پژوهش های گسترده ای انجام می دهند.

این پژوهشگر در این خصوص به پژوهش های انجام شده توسط دو پژوهشگر خارجی به نام هایˈجان فورانˈ و ˈپروفسور لمپتنˈ اشاره کرد و گفت: این دو برای انجام پژوهش های خود سال ها در ایران زندگی کردند که نتیجه آن دو کتاب ˈمقاومت شکننده تالیف جان فوران با موضوع جامعه شناسی سیاسی و ˈمالک و زارع در ایرانˈ تالیف پروفسور لمپتن با موضوع جامعه شناسی روستایی و برنامه ریزی روستایی بود.

دکتر عبدی این کتاب ها و موارد مشابه آنها را نتیجه اجرای پروژه های پژوهشی توسط پژوهشگران دانست و گفت: بطور قطع مسوولان کشورهای این پژوهشگران از نتایج پژوهش آنها برای شناخت کشورهای هدف و تصمیم گیری درباره آنها استفاده می کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم در بخش دیگری از این گفت و گو از انجام یک پروژه پژوهشی تحت عنوان ˈتجاری سازی و گسترش آموزش عالی در جزیره قشمˈ خبر داد و گفت: این پژوهش به سفارش سازمان منطقه آزاد قشم توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم انجام و نتایج آن به این سازمان ارائه شد و ما منتظریم که از نتایج آن استفاده بهینه برده شود.

به گفته وی یک پروژه پژوهشی دیگر نیز در قالب نظرسنجی به سفارش شهردار سابق قشم توسط این دانشگاه انجام شد و نتایج آن مورد استفاده این شهرداری نیز قرار گرفت.

وی بر ضرورت وجود نگاه و دید پژوهشی به بحران های اجتماعی تاکید کرد و گفت: در استان هرمزگان بخصوص بندرعباس مسائل خاص اجتماعی مانند اعتیاد، کارتون خوابی و موارد مشابه آنها وجود دارد و بطور قطع از طریق انجام پژوهش های علمی می توان به حل این مسائل کمک شایانی کرد.

این پژوهشگر وجود ارتباط سالم بین پژوهشگران و مسوولان استان را زمینه ساز موفقیت این نوع پژوهش ها دانست و از وجود برخی روابط ناسالم جهت گرفتن سفارش پژوهش انتقاد کرد.

وی همچنین تاسیس بنیادهای پژوهشی را برای جمع آوری اطلاعات مربوط به پژوهشگران ضروری دانست و خواستار انجام پژوهش برای سنجش تبعات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی پروژه های بزرگ عمرانی مانند پل بزرگ خلیج فارس در قشم شد.ک/3

1871/668

انتهای پیام /*
 
نوشته شده در شنبه سی ام آذر ۱۳۹۲ساعت 9:14 توسط محمد شریفی| |

بر گرفته از وبلاگ درکتر تنهایی به آدرس

http://hatanhai.blogfa.com/

«یکی بود، یکی نبود، غیر از خدا، هیچ کس نبود، پهلوانی بود به نام ...» این گزاره ی بسیار آشنا، که روزگاران زیادی پدران و مادران آن را به عنوان مطلع داستان های کودکانه بکار می برده اند، در واقع, یا دست کم در نگاه من، حکایت کننده عنصر فلسفی پانته ایسم، یا وحدت وجود، با درکی دیالکتیکی است، اما با یک قرائت ویژه. الف: گزاره ی ساده: اگر هرکدام از «یکی» های گزاره ی بالا را معرف عدد یک بدانیم، معنای گزاره ی بالا را می توان، غیر دیالکتیکی، اینگونه فهمید: «یکی بود، و در همان حال، همان یکی هم، نبود، پس نتیجه حاصل می شود که در ابتدا هیچ چیز نبود، و قسمت «غیر از خدا هیچ کس نبود» بخشی از گزاره ای می شود که ناگهان سربلند میکند، بدون ارتباط معناشناختی با قسمت پیشین، و همین صورتِ نامعناشناختی، در باب قسمت «پهلوانی بود به نام ...» هم درست می آید. این درک را می توان بنا بر درک دیالکتیک هگل بدین شیوه هم تعبیر کرد که، هم هستیِ «یکی» بود و هم هستیِ نیستیِ یکی، اما قسمت بعدیِ گزاره «غیر از خدا هیچ کس نبود» را به معنای غیر دیالکتیکی، تنها معرف این نتیجه بدانیم که قسمت «غیر از خدا هیچ کس نبود» با قسمت نخست «یکی بود یکی نبود» بی ارتباط است و تنهامی توان گفت که در ابتدا خدا بود، و اگر تنها او بود، پهلوان کجا بود! یعنی هم او بود و هم پهلوان؟ و در این صورت ما می مانیم و توضیح «یکی». اما با تعبیر دیالکتیکی می توان گفت مفهوم خدا برآمده از مفهوم هستیِ «یکی» و هستیِ نیستیِ «یکی»، تنها هستی واقعی و برایندی دیالکتیکی است، پس هیچ کس جز او نبود، و اما می توان گفت برای مثال «پهلوانی بود به نام ...»، که برآمده از دیالکتیک هستیِ هست است. بنابراین مشکل ارتباط این قسمت «غیر از خدا هیچ کس نبود» و «پهلوانی بود به نام ...» خود نیازمند برقراری ارتباطی دیگر است، و مثلا به زبان هگلی، آغاز هستیِ تز یا برنهاده ای تازه است و فرایندی تازه تر. ب: گزاره ی پانته ایستی: اما اگر «یکی» اولی را نه به معنای عددی، بلکه به معنای یگانگی، یا احدیت، یا وحدت تعبیر کنیم، و «یکی» دومی را به معنای عدد «یک» در نظر بگیریم، معنای این قسمت «یکی بود یکی نبود» را می توان اینگونه تعبیر کرد که او، یعنی خدا، که یگانگی محض است، یک چیز واحد یا یک موضوع عددی نبود، بلکه محض وحدت بود، و چون تنها وحدت و یگانگی بود، پس غیر از او هم کسی نمی توانست باشد، اگر هم پهلوانی بود، باز این پهلوان کسی نبود که در برابر او باشد، بلکه جلوه ای از همان هستی او است، که پهلوانی است به نام ... . بنابر درک پانته ایستی، پهلوان، دیگر پهلوان نیست، بلکه صورتی از همان «یکی» است، پس اگر «پهلوان» هم نباشیم، از همان «یکی»، یا صورتی از آن هستیم، که دیگر نیازی به پهلوان بودن نداریم: چون که صد آمد، نود هم پیش ما است.

نوشته شده در شنبه بیست و سوم آذر ۱۳۹۲ساعت 10:41 توسط محمد شریفی| |


مقاله شماره پنج متعلق به این حقیر می باشد.


http://www.magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=1133525&l=fa

برای خواندن این مقاله به آدرس فوق رفته و با عضویت در سایت آن را مشاهده نمایید.

نوشته شده در پنجشنبه سی ام خرداد ۱۳۹۲ساعت 18:20 توسط محمد شریفی| |

انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات با همکاری انجمن جامعه‌شناسی ایران برگزار می‌کند:

کارگاه یک روزه جامعه‌شناسی ادبیات با رویکرد آموزشی

در این کارگاه کتاب درآمدی بر جامعه‌شناسی ادبیات (گزیده و ترجمه محمدجعفر پوینده) مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.

 

اساتید کارگاه:

دکتر فرهنگ ارشاد، دکتر مسعود کوثری، دکتر نعمت الله فاضلی، دکتر نادر امیری، دکتر اعظم راودراد، دکتر جوادی یگانه، دکتر افشار نادری، دکتر مصطفی مهرآیین، دکتر امیر علی نجومیان

 

هزینه ثبت نام: 30 هزار تومان  /  دانشجویان 20 درصد تخفیف

به تمام شرکت کنندگان گواهی معتبر شرکت در دوره آموزشی ارایه خواهد شد.

 

زمان: چهارشنبه 9/12/1391 از ساعت 8:30 صبح الی 8 شب

مکان: تهران- بزرگراه جلال آل احمد- زیر پل گیشا- جنب دانشگاه تربیت مدرس- دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران- نیم طبقه اول- سالن جلسات انجمن.

اطلاعات بیشتر در:

http://www.isa.org.ir/news/5400


نوشته شده در چهارشنبه هجدهم بهمن ۱۳۹۱ساعت 19:19 توسط محمد شریفی| |

جناب بلوچ نیا تبربک برادر درویش بلوچ نیا جوان خوش آتیه زرآباد و اولین لیسانس بومی این بخش امروز بدستور استاندار سیستان و بلوچستان به عنوانشهردار زرآباد انتخاب شد.به گزارش بلوچ پرس،استاندار سیستان و بلوچستان در سفری که امروز به بخش زرآباد داشتند ضمن دیدار با مردم در جلسه ای که با حضور فرماندار شهرستان کنارک و سایر مسئولین استانی و شهرستانی،معتمدین،ریش سفیدان،نخبگان و جوانان بخش برگزار گردید ضمن استعلام از فرماندار کنارک و بخشدارزرآباد با شهردار شدن آقای بلوچ نیا ،شهردار پیشنهادی شورای اسلامی شهر موافقت نموده و قول دادند به زودی نسبت به صدور حکم قطعی وی دستورات لازم را صادر نمایند.گزارش از:محمد هوت
نوشته شده در یکشنبه یکم بهمن ۱۳۹۱ساعت 12:18 توسط محمد شریفی| |

Design By : Night Melody