سفر بی سر و صدای نوروزی سید حسن خمینی به جیرفت و عنبرآباد+عکس

ه گزارش پایگاه اطلاع رسانی دقیانوس ما پس از برگزاری سفر نوروزی هاشمی رفسنجانی ، حسن روحانی و تعداد زیادی از اصلاح طلبان در جزیره کیش و سلسله جلساتی که در این جزیره برگزار شد و سفر سید حسن خمینی به قشم ، ادامه این سفرها به استان کرمان کشیده شد و گویا این استان به عنوان حلقه دوم جلسات انتخاب شده است ، بر اساس گزارشات رسیده سید حسین مرعشی ، دعایی مدیر روزنامه اطلاعات و چندین نفر از افراد شاخص اصلاح طلب نیز در مجموعه ارگ جدید بم سفری داشته و جلساتی برگزار نموده اند.

همچنین طبق تصاویرمستند موجود سید حسن خمینی و خانواده اش از جمله پسر وی (سید احمد) نیز در اواخر نوروز سفر و اقامتی یک روزه در شهرستان های جیرفت و عنبرآباد داشته اند که تصاویر ذیل از بازدید وی از باغات مرکبات این منطقه منتشر شده است و جالب اینکه این سفر با پروازهای استان کرمان صورت نگرفته است.

سید احمد خمینی فرزند سید حسن نیز با انتشار تصویری در پیج اینستاگرامش از این سفر خبرداده است:

سیداحمد خمینی نوشت: تو پدید آمده ای خلقت برتر بشوی
به سر عالمیان منّت آخر بشوی
چو خدا خواست تجلّی بکند در مهرت
فرصتی بهتر از این نیست که “مادر” بشوی!
.
مریم صفری
.
خاله عزیز و مهربانم!
اولین سالگرد تولد مریم بانو رو به شما و على آقاى عزیز و دوست داشتنى تبریک میگم.
خداوند حافظ خانواده ى صمیمى شما باشد.
.
پى نوشت : من و خاله زهرا و مریم نورمفیدى ، نوروز ٩۵ ، جیرفت

سید حسن خمینی (1) سید حسن خمینی (3)

photo_2016-04-03_15-32-56

سید حسن خمینی (2) سید حسن خمینی (4)

بزرگداشت کم‌سن‌ترین شهید کشور در جیرفت+تصاویر

جیرفت، شهید حمیدرضا رهبری‌فرد یکم شهریور 1352 در جیرفت متولد شد، پدرش شاغل آموزش و پرورش بود و تا پایان مقطع راهنمایی درس خواند و سپس به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. حمیدرضا عاشق درس بود اما شهادت را باور کرده بود و در آخرین مرخصی که از جبهه برگشت دیگر کتاب‌هایش را با خود نبرد و در 19 دی ماه سال 65 با شرکت در عملیات کربلای پنج بر اثر جراحت جنگی به درجه رفیع شهادت نائل شد. با آغوش باز پذیرای شهادت شدم در بخشی از وصیت‌نامه شهید رهبری‌فرد آمده، امروز انقلاب اسلامی ایران که ثمره خون هزاران شهید و معلول است مورد بغض و کینه دشمنان اسلام و جهانخواران شرق و غرب قرار گرفته است و جنگ تحمیلی صدام مزدور علیه ایران یکی از توطئه‌های آنان بود این وظیفه همه مردم است که برای دفاع از دین و میهن خویش به سوی جبهه‌های خون و شرف بشتابند. حمید در ادامه آورده است: من نیز وظیفه خود دانسته که در این زمان حساس از جنگ و انقلاب گوش به فرمان رهبر خویش داده و در خیل وارثان عاشورا و راهیان کربلا به‌سوی نبرد با خصم دین خدا بشتابم و با آگاهی و شناخت کامل این راه را انتخاب کردم و اکنون که اسلام و انقلاب نیاز به این شهادت‌ها دارد من نیز با آغوش باز پذیرای شهادت شدم. وی خطاب به پدر و مادرش نیز گفته است: بدانید که من امانت خدا در نزد شما بودم و این خواست او بود که این جان که از آن خودش بود به او بدهم به امید اینکه خداوند قبول کند و برای شهادتم گریه و زاری نکنید که دشمن را خوشحال می‌کند و نگذارید اسلحه من بر زمین بماند و تا آنجا که در توان دارید در راه پیشبرد انقلاب کوشا باشید. آشنایی جوانان با سیره شهدا ضروریست فرمانده سپاه ناحیه مقاومت جیرفت در حاشیه یادواره شهید حمید رهبری‌فرد در این شهرستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با اشاره به جنگ نرم دشمن اظهار داشت: برگزاری یادواره‌ شهدا تجدید میثاق با آرمان‌ها و زنده نگه‌داشتن یاد آنها است. حمید‌رضا محمدی با تأکید بر اینکه جوانان و نوجوانان باید در مسیر شهدا حرکت کنند تا به سعادت برسند، عنوان داشت: یکی از ویژگی‌های دوران دفاع مقدس وحدت بود که همه دست به دست هم داده و با دشمن جنگیدند و در برابر آن ایستادند و پیروز شدند. محمدی خاطرنشان کرد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه بسیار مهم است و برگزاری یادواره شهدا موجب می‌شود تا جوانان و نوجوانان با حضور در این یادواره‌ها و آشنایی و شناخت با سیره شهدا از آنها الگوپذیری داشته باشند که این امر نظام و انقلاب را بیمه می‌کند.

کم سن‌ و سال ترین شهید ایران در جیرفت

یکی از افتخارات جنوب کرمان شهید حمید رضا رهبری ، کم سن و سال ترین شهید ایران می باشد که در بهشت زهرای جیرفت آرمیده است .متاسفانه مسئولین و مردم جیرفت هیچکدام هنوز نمی دانند که کم سن و سال ترین شهید ایران در این دیار کهن آرمیده است.

شهید رهبریبه گزارش پایگاه اطلاع رسانی دقیانوس:یکی از افتخارات جنوب کرمان شهید حمید رضا رهبری ، کم سن و سال ترین شهید ایران می باشد که در بهشت زهرای جیرفت آرمیده است .متاسفانه مسئولین و مردم جیرفت هیچکدام هنوز نمی دانند که کم سن و سال ترین شهید ایران در این دیار کهن آرمیده است ، متاسفانه مسئولین و مردم جیرفت  هنوز نمی دانند که کم سن ترین شهید  ایران در این دیار کهن آرمیده است .

حمید رضا رهبری که در روستای پایبندر ساردوئیه چشم به جهان گشود ، در سال ۶۵ با لبیک به فرمان پیر میکده عشق یعنی ۱۲ سال بعد از تولدش به جبهه های جنگ می رود و در کربلای ۵ شربت شهادت می نوشد

همه گفته اند به یک گل بهار نمی شود من اما دیدم که چگونه گل نگاه تو ، ای ژاله صبحگاهی خزان سینه ام را بهار عشق آفرید . همه گفتند خورشید فقط در آسمان است اما من تو را دیدم شک کردم ، چرا که دیدم چگونه در کوچه های بی گذر دلتنگی عبور کردی و حاله ای از نور وجودت تاریکیها را از بین برد .

گرچه بهار عمرت آنقدر کوتاه است که اگر دانه ای را در زمین بکاری ۱۲ بهار فقط شاخ و برگ و ریشه را از دل خاک بیرون می اورد . بهار کوتاه تو ، شاخ و برگهای نوشکفته ، با سایه های کوتاهش تا نیمه های دیوار زندگیت بالا نیامد .

تو حتی نتوانستی قامت رعنایت را به بلندای روح آسمانیت در این دنیای خاکی به تمنای دیدگان مادرت رخ بنمایی . ای قوی سبک بال تو راه صد ساله را یک شبه طی کردی ، تو با ۱۲ بهار توانستی زیباترین گلستان را بیافرینی .

مرور زندگی کوتاهت چنان انسان را متعجب می سازد ، وقتی که به پهنه وسیع دشت که تا  بینهایت کشیده شده می نگرم به عظمت روح انسان می رسم .انسانی چون تو که سرار وجودش بوی بهار می دهد ، شگفتی روح انسانها زمانی تجلی می یابد که زندگی تو را به تصویر نگاه کشند .

از پدرت می پرسم چیزی جز گذشت ، ایثار و مهرورزی و از مادرت باز می گوید حمید ، فقط و فقط واژه حمید را ترجمان می کند .

حمید جان تو  نمونه کامل یک انسان که به کمال می رسد ، اری کمال سن و سال ندارد نقطه عطفش ایمان به خدا و اخلاص در عمل .

وصیت نامه تو که پانزده سطر بیش نیست انگار تمام واژه های زیبا بیانگر همه مکنونات قلبی توست که در یک شب خلوت کردی و بر روی کاغذ کاغذ نوشتی جز خدا که می داند چگونه شهادت را باور کردی .

حمید رضا جز وارستگی و اخلاص که سراسر وجودت را پر کرده و هیچ پر و بالی تو را به این زیبایی به پرواز نمی آورد .

منبع : دقیانوس

احمد حمزه نماینده منتخب مردم پنج شهرستان جنوبی کرمان شد

سیدمحسن صمدانی دقایقی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کهنوج اظهار داشت: با پایان شمارش آرا و قطعی شدن نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی احمد حمزه با کسب 79 هزار و 243 رأی نماینده منتخب مردم شهرستان‌های کهنوج، منوجان، قلعه‌گنج، رودبار و فاریاب در مجلس شورای اسلامی شد.

وی بیان کرد: پس از حمزه، منصور شکرالهی با کسب 57 هزار و 258 رأی نفر دوم و حجت‌الاسلام عباس گروهی با کسب 15 هزار و 707 رأی نفر سوم شد.

صمدانی ادامه داد: همچنین حسن مرادی با کسب 13 هزار و 214 رأی نفر چهارم و حسن کهوری‌صادق با کسب یک‌ هزار و 688 رأی به عنوان نفر پنجم مشخص شد.

فرماندار مرکز حوزه انتخابیه شهرستان‌های کهنوج، منوجان، قلعه‌گنج، رودبار و فاریاب تصریح کرد: در این پنج حوزه رأی‌گیری در مجموع 167 هزار و 110 رأی از مردم اخذ شده است.

یحیی کمالی‌پور نماینده منتخب مردم جیرفت و عنبرآباد شد

احمد امینی‌روش دقایقی قبل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جیرفت اظهار داشت: با پایان شمارش آرا و قطعی شدن نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی یحیی کمالی‌پور با کسب 71 هزار و 739 رأی نماینده منتخب مردم شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی شد.

وی بیان کرد: پس از کمالی‌پور، ذبیح‌الله اعظمی با کسب 53 هزار و 856 رأی نفر دوم و فرج‌الله عارفی با کسب 14 هزار و 584 رأی نفر سوم شد.

امینی‌روش ادامه داد: همچنین حجت‌الاسلام علی زادسر با 6 هزار و 376 رأی نفر چهارم، احسان سالاری با کسب 4 هزار و 711 رأی نفر پنجم و راضیه دانشی با کسب یک‌هزار و 150 رأی نفر ششم در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مشخص شدند.

فرماندار مرکز حوزه انتخابیه شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد تصریح کرد: در این دو حوزه رأی‌گیری در مجموع 155 هزار و 979 رأی از مردم اخذ شده است.

وی با بیان اینکه حضور مردم در انتخابات روز گذشته بسیار خوب و چشمگیر بود، خاطرنشان کرد: از تمام امکانات شهرستان استفاده کردیم تا زمینه حضور بیش از پیش مردم را در دو انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی فراهم شود که این مهم به لطف خداوند و همت مردم محقق شد.

امینی‌روش ابراز داشت: مردم شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد در این انتخابات نشان دادند که این منطقه خواستگاه تمدن بشریت است و با وجود این حضور با شکوه، حماسی و با شور و نشاط حتی یک مورد مشکل خاص وجود نداشت و انتخابات در کمال آرامش و امنیت برگزار شد.

چشم امید مردم به احیای تالاب تشنه جازموریان + تصاویر

رودبار جنوب، تالاب جازموریان لکه خوشرنگ آبی در نقشه جغرافیایی ایران است که این روزها چیزی جزء خشکی و ریزگرد برای ساکنان از آن باقی نمانده است.

تالاب جازموریان با وسعت بیش از 204 هزار هکتار در جنوب شرقی ایران و بین استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان واقع شده است، میانگین ارتفاع از سطح دریا در آن 351 متر بوده و به صورت پهنه‌ای هموار شکل گرفته است.

رودخانه‌های هلیل‌رود و بمپور ورودی‌های اصلی آب سطحی به این تالاب بوده‌اند و روزگاری تأمین‌کننده علوفه بیش از چندین میلیون دام و زیستگاه هزاران پرنده فصلی از سیبری و منبع اصلی کشاورزی و دامداری اهالی منطقه بوده است.

تالاب جازموریان این روزها از بی‌آبی، خشکسالی و پدیده فاجعه‌آمیز ریزگرد و طوفان‌های خاک و ماسه رنج می‌برد، احداث سد مخزنی جیرفت روی رودخانه هلیل‌رود و سد انحرافی بمپور و برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی موجب تغییر در طبیعت این تالاب شده و کمبود بارش و خشکسالی را در پی داشته است.

امید مردم به احیای تالاب و رونق زندگی در منطقه

مردم بخش جازموریان یکی از بخش‌های این تالاب این روزهای سرد زمستانی از کمبود بارش و وزش طوفان‌های سهمگین و گرد و خاک رنج می‌برند.

طوفان‌هایی که به گفته اکثر ساکنان بخش تمامی ندارد و روز به روز بیشتر می‌شود و زندگی را بر مردم بخش جازموریان سخت کرده است.

یکی از ساکنان قدیمی بخش جازموریان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: سال‌ها پیش وضع زندگی ساکنان بخش این‌گونه نبود، فقر و بیکاری بیداد نمی‌کرد و به دلیل بارندگی فراوان، کشاورزی و دامداری رونق داشت و این چنین طوفان‌های خاکی وجود نداشت.

وی افزود: اما چند سالی است به دلیل خشکی تالاب و بستن سد روی رودخانه‌های منتهی به تالاب، طوفان جایگزین بارش باران شده و زندگی را بر مردم دشوار کرده است.

یکی دیگر از اهالی جازموریان بیان داشت: مردم در اینجا بسیار سخت زندگی می‌کنند به ویژه در فصل زمستان طوفان‌های سهمگین گرد و خاک امان مردم را بریده و موجب بیماری‌های تنفسی و چشمی فراوانی برای مردم شده است.

احتمال آبگیری درصدی از تالاب در نیمه دوم سال

محمود قانعی بخشدار جازموریان در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: تالاب جازموریان در جنوب‌شرق کشور و در جنوب استان کرمان و غرب سیستان و بلوچستان قرار دارد و حوضه آبریز جازموریان با وسعت 69 هزار کیلومتر مربع است که نیمی از این حوضه در استان کرمان و نیم دیگر آن در استان سیستان و بلوچستان است.

وی اظهار کرد: وسعت بخش آبگیر این تالاب بیش از سه هزار کیلومتر مربع است که توسط رودخانه‌های هلیل‌رود، بمپور و ده‌ها رودخانه فصلی دیگر آبگیری می‌شود، اما به دلیل احداث سد، بدون در نظر گرفتن حق‌آبه و چندین سال خشکسالی، آب این تالاب خشک شده است.

قانعی ادامه داد: این تالاب تأمین‌کننده علوفه دامی سه استان جنوبی کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان است که هم‌اکنون به دلیل خشکسالی پوشش گیاهی آن ضعیف شده و خشکسالی‌های اخیر بر میزان آب و پوشش گیاهی این منطقه تاثیر منفی داشته است.

وی گفت: آب این تالاب تا تابستان امسال کاملاً خشک شده بود و به علت بارندگی‌ها در نیمه دوم سال احتمال آبگیری درصدی از این تالاب بین‌المللی وجود دارد.

آغاز کشت دیم بعد از 15 سال در منطقه جازموریان

بخشدار جازموریان اظهار داشت: از آنجایی که شغل اکثر مردم حاشیه این تالاب دامداری و کشاورزی است با خشک شدن این تالاب و نابودی پوشش گیاهی لطمه بزرگی به اقتصاد و معیشت مردم این منطقه وارد شده است.

قانعی عنوان کرد: در بحث احیا و آبگیری این دریاچه اقدامات خوبی انجام شده است که در سفر دو ماه پیش استاندار کرمان به جازموریان تأکید ویژه‌ای بر احیای این تالاب شد و در نشستی که با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در استانداری کرمان برگزار شد، برنامه‌هایی برای احیای این دریاچه ارزشمند مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

وی تصریح کرد: زمین‌های حاشیه تالاب جازموریان به علت دارا بودن خاک حاصلخیز ظرفیت کشت انواع مختلف گیاهان زراعی و باغی را دارد و دارای خاک‌های بسیار مرغوب و حاصلخیز است.

قانعی با بیان اینکه حاشیه این تالاب چراگاه انواع حیوانات اهلی همچون شتر، گاو و گوسفند است، خاطرنشان کرد: هنگام آبگیری، این تالاب پذیرنده انواع پرندگان مهاجر از شمال و جنوب کره خاکی است و همچنین زیستگاه امنی برای انواع حیوانات است.

وی از آغاز کشت دیم بعد از 15 سال در منطقه جازموریان خبر داد و افزود: به علت بارندگی‌های اخیر و امیدواری مردم، شاهد زیرکشت رفتن 200 هکتار کشت دیم گندم در منطقه هستیم.

جزئیات تلخ گروگان گرفتن دانشجوی افغانستانی در جیرفت

گزارش پایگاه اطلاع رسانی دقیانوس ، پدیده گروگانگیری برادران افغانی مدت‌هاست که به عنوان یک معضل امنیتی و فرهنگی در جیرفت رخ نمایانده. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که گروگانگیران این‌قدر در این کار احساس امنیت می‌کنند که گاهاً از ابراز کار خود هیچ ابایی ندارند. از طرفی، بعضی از نوجوانان هفده هیجده ساله هم به افغانی کشی به عنوان یک شغل با درآمد بالا حتی نه موقت که دائم نگاه می‌کنند. معتقدم اگر این پدیده ادامه پیدا کند، باعث رشد گروگانگیری شده، منحصر به افغان‌ها نمی‌ماند و فردا باید منتظر ضجه فرزندان خود جیرفتی‌ها در چنگال این گروگان گیران باشیم.افغانی اما دلیل این اتفاقات و این احساس امنیت برای گروگانگیران و بی امنیتی برای جامعه چیست؟ و چرا هرچه می‌گذرد این آتش رو به خاموشی نمی‌رود؟ مصاحبه زیر با آقای نوری شخصی روحانی از تبعه افغانستان است که از قضا برای آزادی برادرزاده‌اش از چنگال گروگانگیران به جیرفت آمده. در گفتگو با ایشان پاسخ بسیاری از این پرسش‌ها قابل مشاهده است. روایت جنوب تلاش کرد صحبت‌های مسئول انتظامی این پرونده را هم در قالب همین گزارش ارائه کند اما این کار به دلایل و محذوریت‌های مطرح شده از طرف مسئول مذکور انجام نشد. بااین‌حال آماده شنیدن و درج گفته‌های مسئولان مرتبط، فقط پیرامون مطالب این گزارش هستیم. ماجرا از کجا شروع شد و شما چطور در جریان قرار گرفتید؟ اسرای ما دو نفر بودند؛ یکی به نام محمد و یکی زکریا. زکریا پسر هفده‌ساله‌ای است که خانواده‌اش در تهران زندگی می‌کنند. محمد، دایی زکریا است. که در کرمان زندگی می‌کرده. زکریا برای دیدن دایی‌اش به کرمان می‌آید و با دایی‌اش تصمیم می‌گیرند با هم به تهران بروند. یک ماشین به عنوان مسافرکش آن‌ها را سوار می‌کند. دو نفر دیگر هم سوار بودند، یک مقدار که می‌روند این‌ها را تهدید می‌کنند و با وسایلی که داشتند، دست و پایشان را می‌بندند و موبایلشان را می‌گیرند. تعریف می‌کردند که چشمان ما را بسته کردند و حدود چهار ساعت از آنجا دور شدیم. بالاخره پیاده شدیم و ما را بردند جایی که دیدیم خانه است و فرش است و تعدادی دیگر از بچه‌های افغانی هم آنجا هستند. وقتی وارد خانه شدیم دستان ما را با زنجیر بستند و مطمئن شدیم که گیر دزدان و تبهکاران افتادیم. نگفتند گروگان‌های افغانی چند نفر بودند؟ چرا، گفتند ۲۳ نفر بودند. شما چطور از ماجرای گروگانگیری خبردار شدید؟ اول از شماره زکریا به خانواده‌اش زنگ می‌زنند و با تهدید به قتل بچه‌شان، درخواست پول می‌کنند که اگر برای هر کدام ۳۰ میلیون تومان نفرستید هردو را می‌کشیم. آن‌ها هم شوکه شده بودند به ما زنگ زدند من عموی زکریا و شوهر خواهر محمد هستم. ما ساکن اصفهان هستیم، به خاطر اینکه مادر زکریا خیلی ناراحت بود، خانم من طرف یکی از دزدها شد و به او زنگ می‌زد که بچه‌ها را آزاد کند. به پلیس اطلاع ندادید؟ اطلاع دادیم، ما به چند جا در اصفهان مراجعه کردیم و مشورت گرفتیم، گفتند محل جرم کجاست؟ ما گفتیم کرمان، چون کرمان این‌ها را گرفته بودند این‌ها گفتند باید بروید محل جرم، آمدیم کرمان شکایت کردیم، از دادسرا و دادگستری ما را معرفی کردند به پلیس آگاهی، با پیگیری و نقطه‌یابی پلیس آگاهی، معلوم شد گروگان‌ها در محلی به نام هوکرد جیرفت هستند. پس پلیس آگاهی کرمان محل گروگانگیری را تشخیص داد؟ بله چطور؟ ردیابی گوشی کردند از شکایت تا گرفتن نتیجه در آگاهی کرمان چقدر طول کشید؟ یک بعدازظهر طول کشید تا فردا صبح به ما گفتند که گروگانگیری در جیرفت است. بعد پرونده ما را به حکم نیابتی به جیرفت ارجاع کردند. آمدیم جیرفت، رفتیم دادستانی. ما را فرستادند به پلیس آگاهی. آخر هفته بود و یکی دو روزی معطل شدیم، از آن طرف هم گروگانگیران فشار می‌آوردند و بچه‌ها را کتک می‌زدند و گوشی را می‌دادند دست ما و خانواده گروگان‌ها که توانایی شنیدن فریادهای این‌ها را نداشتیم، باورمان نمی‌شد که این‌قدر این‌ها را شکنجه کنند، می‌گفتیم شاید این‌ها را می‌ترسانند. دائم به ما زنگ می‌زدند که چه شد؟ چکار کردین؟ بااین‌حال تأخیر، کارها خیلی به کندی پیش می‌رفت. چند روز در جیرفت بودیم، چهارشنبه، پنجشنبه، جمعه، شنبه دیگر مادر زکریا تاب نیاورد، تصمیم گرفت و گفت هر طور شده باید این بچه را آزاد کنیم. بالاخره با گریه و زاری قبول کردند که ۱۰ میلیون تومان بریزیم به‌حساب و زکریا آزاد شود. شماره‌حساب دادند پول را ریختیم. طبق برنامه زکریا را آورند جلو ترمینال جیرفت رهایش کردند. محمد را آزاد نکردند؟ نه، دایی زکریا با کلی چک و چانه، هزینه آزادی‌اش شد بیست تومان و پانزده تومان و نهایتا گفتند از ۱۳ میلیون پایین‌تر نمی‌آییم که این مقدار هم نداشتیم. از روز چهارشنبه که پلیس تشخیص داد گروگان‌ها در هوکرد هستند تا روز شنبه که شما پول به حساب ریختید پلیس می‌دانست گروگان‌ها در هوکرد هستند؟ بله در پرونده‌ای که ما آورده بودیم مشخص شده بود که محل هوکرد است منتها این دوستان می‌گفتند که ما به این گزارش اعتماد نداریم. این همان گزارش پلیس کرمان بود؟ بله گزارش پلیس کرمان بود. می‌گفتند ما وسیله نداریم که موقعیت‌یابی کنیم، امکانات نداریم. از آن طرف هم فشارها به‌قدری بود که یک دقیقه برای ما اهمیت زیادی داشت. بعد از قرار آزادی زکریا، پلیس را در جریان نگذاشتید؟ چرا گذاشتیم! من قبل از آزادی زکریا به مسئول پرونده گفتم که قرار بر این است که زکریا را فلان ساعت بیاورند فلان جا. مسئول پرونده گفت من با بچه‌ها صحبت می‌کنم ولی دیگر خبری نشد. گروگانگیرها هم طبق وعده زکریا را آوردند و آزاد کردند و خودشان رفتند. یعنی وقتی زکریا را آزاد کردند، پلیس نیامد سر قرار؟ نه نیامد، اصلا دیگر خبری ازشان نشد. زکریا که آزاد شد باز هم زنگ زدم به مسئول پرونده اصلا گوشی را بر نداشت. شب همین‌جا ماندیم و قشنگ برای ما تفهیم شد که افغانی هیچ پشت و پناهی ندارد. جالب‌تر از این، فردایش به مسئول پرونده زنگ زدیم، هماهنگی کردیم و زکریا را بردیم آنجا، اطلاعات را از زکریا گرفتند و گفتند بیا محل آن‌ها را به ما نشان بده. ما گفتیم حالا که خودمان پول دادیم و زکریا را آزاد کردیم ولی بااین‌حال برای نجات جان بقیه با حفظ امانت، او را همراه شما می‌فرستیم. با زکریا رفتند خانه گروگانگیرها. اصلا ملاحظه امنیتی نکردند و زکریا را با ماشین نظامی و افرادی با لباس نظامی بردند. من خیلی ترسیدم خدای نکرده محل خطر برای زکریا اتفاقی بیفتد، چون زکریا را می‌شناختند. باز به خاطر خدا چیزی نگفتیم. این‌قدر در حق ما جفا کردند، وقتی گروگانگیرها را گرفتند همه را با یک ماشین آوردند زکریا هم بود. باید گروگانگیرها خبر نمی‌شدند که زکریا در این قضیه نقش داشته. عملیات هم موفقیت‌آمیز بود دو نفر از گروگانگیر‌ها را گرفتند. درحالی‌که زکریا مدارکش هم کامل است، پاسپورت و کارت اقامت دارد، اصلا دانشجو است اینجا. اگر عدالت و انصاف باشد باید به او مدال بدهید ولی الآن بعد از دو روز هنوز در بازداشتگاه است. بعد از آزادی، گروگان‌ها همان ۲۳ نفر بودند؟ نه، فقط هشت نفر مانده بودند، در این مدت بقیه با پول آزاد شده بودند. شکایت شما الان به کجا رسیده؟ این‌ها گفتند چون شکایت‌تان در کرمان بوده، شما را می‌فرستیم همان‌جا پیگیری کنید. با همه این مشکلات چرا افغانی‌ها به ایران می‌آیند که خیلی از آن‌ها حتی غیرقانونی می‌آیند؟ اینکه چرا می‌آیند اینجا با این شرایط، به خاطر اینکه مجبورند. چندسال پیش یک کامیون با هفتاد نفر افغانی چپ کرد خبرنگار پرسید چرا با این وضعیت می‌آیید؟ گفتند به خاطر یک لقمه نان برای بچه‌هایمان. واقعاً هم همین‌طور است. در دوره کرزای وضعیت افغانستان بهتر بود الآن امنیت و کار خیلی بدتر شده، این‌ها از روی ناچاری به اینجا می‌آیند. با ایران هم بیشترین قرابت دارند مخصوصا شیعیان. ما در جنگ ایران با صدام، دو هزار شهید دادیم، اینجا پایگاه دینی و مذهبی ماست، باعث افتخار ماست اما متأسفانه اینجا با بی‌توجهی مسئولین روبرو هستیم. خداوند می‌فرماید «ان اکرمکم عندالله اتقاکم» این تازه از لحاظ دینی است، لحاظ دیگر، بشردوستی است: بنی‌آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار. از طرف دیگر پیوندهایی که ما با ایران داریم. بیشترین مشترکات جمهوری اسلامی در میان همسایگانش با افغانستان است؛ از نظر تاریخی، فرهنگی و اعتقادی، مشترکات زیادی داریم. ما از جان خودمان برای جمهوری اسلامی مایه گذاشتیم، اول انقلاب ما نذر می‌کردیم، دعا و خیرات می‌کردیم که آقا (امام خمینی ره) پیروز شود. در ایران یا افغانستان؟ افغانستان، والله در افغانستان. ما این دو کشور را یک ملت می‌دیدیم، امروز مواجه شدیم با این وضعیت. ما که گرفتار مظالم‌های دیگر هستیم، دیگران سرمان را می‌برند، شما هم ما را عزادار می‌کنید؟ این به‌جا و انصاف است؟ الآن ما این بچه‌مان که آزاد کردیم مدارک هم دارد ولی گرفتند بازداشتش کردند، می‌گوییم چرا؟ می‌گویند مدرک هم داشته باشی اینجا منطقه ممنوعه است افغانی نمی‌تواند تردد کند. آخر مگر او با اختیار خودش آمده اینجا؟ گروگانش گرفتند خب. منبع:نشریه روایت جنوب

پیکر مطهر شهید پرویز بامری‌پور در زهکلوت تشییع شد + تصاویر

رودبار، پیکر مطهر شهید والامقام پرویز بامری‌پور شهید مدافع حرم که به تازگی در جریان مأموریت مستشاری در سوریه به درجه رفیع شهادت نائل شده بود، بعد از ظهر امروز در میان انبوه جمعیت و عاشقان ولایت و رهروان راه حسینی بخش جازموریان تشییع و در بهشت زهرای شهر زهکلوت به خاک سپرده شد.

امام جمعه بخش جازموریان در این آیین با تسلیت و تبریک شهادت شهید پرویز بامری‌پور به مردم شهیدپرور بخش جازموریان و خانواده شهدا و خانواده شهید بامری اظهار داشت: شهادت افتخار بزرگی است و ما خوشحالیم این افتخار نصیب مردم بخش محروم جازموریان شده است.

حجت‌الاسلام محمد محمدی‌نور بیان داشت: جوانان امروز با ندای لبیک با حضرت زینب(س) برای دفاع از دین اسلام راهی مرزهای خارج از کشور می‌شوند و این امر قابل ستایش است و همچنین  مسئولان باید توجه بیشتری به این منطقه داشته باشند.

مرهم جهادگران فدائیان عدالت بر زخم محرومان کپرنشین+تصاویر

جیرفت، به لطف الهی و همت خیران و بچه‌های جهادی گروه جهادی تبلیغی فدائیان عدالت در سه ماهه اخیر خدمات خوبی در جنوب کرمان انجام گرفته است.

*ساخت 12 خانه برای ایتام کپرنشین

ساخت هفت خانه برای ایتام کپرنشین و کنتوک‌نشین روستای بسیار محروم عبدالله‌آباد از توابع شهرستان عنبرآباد: همه این ایتام کپرنشین همان‌هایی هستند که به دلیل خشکسالی، صعب‌العبور بودن، دوردست بودن، نبود آب بهداشتی، نبود امکانات اولیه مثل حمام، نبود مسجد و مدرسه و خانه بهداشت و ... از نقاط دوردست و صعب‌العبور و بدون امکانات جبل‌بارز جنوبی شهرستان عنبرآباد کوچ کرده و به روستای عبدالله‌آباد آمده‌اند.

به همت خیران و بچه‌های جهادی و کمیته امداد امام خمینی (ره) استان و شهرستان فعلا اکثر خانه‌های مذکور تا زیر سقف رفته و کارهایی همچون ایزوگام و سرامیک و گچ‌کاری و برق‌کشی و ساخت حمام و سرویس بهداشتی مانده است.

زیربنای مفید خانه 32 مترمربع است و برای تکمیل هر خانه حدود 3 میلیون تومان نیاز است که از خیران تقاضا داریم برای تکمیل این پروژه‌ها ما را یاری کنند.

ساخت دو خانه برای ایتام کپرنشین روستای مهتابی زیارت و ساخت خانه یک خانواده یتیم و معلول در روستای رحمت‌آباد از توابع شهرستان عنبرآباد هم از جمله این اقدامات است.

ساخت خانه دو خانواده یتیم ساکن در شهرستان عنبرآباد: این خانواده یک خانه اجاره کرده بودند که هر لحظه امکان ریختن سقفش می‌رفت خانه‌ای کاهگلی؛ معمولا شب‌ها در حیاط می‌خوابیدند که این خانه اکنون در حال تکمیل است.

*ساخت نهمین و دهمین مسجد و حسینیه

ساخت مساجد و حسینیه‌های روستاهای ترشاب، عبدالله‌آباد، حجت‌آباد، پشت‌کوه دوساری، مهتابی زیارت، زهکلوت، نازدشت موفق، راسک، چاه‌بید، دازان طبق و نمداد نتیجه الطاف ویژه الهی و کمک خیران و بچه‌های جهادی بوده است.

البته لازم به ذکر است که ساخت مسجد و حسینیه روستای چاه‌بید به همت خیران بنیاد نخبگان امام موسی صدر و اجرای گروه فدائیان عدالت به تازگی تکمیل شد.

ضمناً اکثر مصالح مسجد روستای بسیار صعب‌العبور دازان تهیه و منتقل و پی مسجد برداشته شده که بعد از اربعین ساخت مسجد دازان استارت می‌خورد.

*ساخت خانه عالم، خانه قرآنی

90 درصد پروژه خانه عالم روستای محمدآباد کتکی تکمیل شده و به‌زودی افتتاح می‌شود، روستایی با جمعیت 3 هزار نفر و نداشتن خانه عالم از جمله مشکلات جدی روستا بود که با افتتاح این خانه عالم این مشکل به‌زودی برطرف می‌شود.

همچنین 90 درصد پروژه خانه قرآنی خضرآباد با زیربنای 80 متر تکمیل شده که امید است با همت خیران نیز به‌زودی شاهد افتتاح این خانه قرآنی باشیم، روستای خضرآباد با حدود 2 هزار و 500 نفر جمعیت و فعال بودن اعضای این خانه قرآنی و نداشتن مکان برای 80 قرآن‌آموز و 50 کودک پیش‌دبستانی یکی از ضروریات روستا است.

*کمک‌های درمانی

آنقدر موارد درمانی ما فراوان است که آدمی نمی‌داند به چه کسی باید کمک دهد، اعزام متعدد در هفته به جیرفت، کهنوج، کرمان، یزد و تهران از جمله کارهای روتین گروه است، موارد درمانی به حدی بالا است که حتی فرصت گزارش‌نویسی و انعکاس خبری آن را نداریم و فقط بعضی موارد را منعکس می‌کنیم.

البته از همه خیران جای بسی تشکر و تقدیر داریم که با مساعدت‌های خود دردهای خیلی از بیماران را آرام کرده و آرامش را به زندگانی آنان برگرداندند و حتی در مواردی از یتیم شدن بچه‌ها جلوگیری کردند.

*اشتغالزایی

خرید تعدادی چرخ خیاطی برای مادران بی‌بضاعت و مستضعف برای تولید خیاطی، خرید تنور نانوایی برای راه‌اندازی نانوایی محلی، کشت دو هکتار پیاز در روستای مهتابی زیارت عنبرآباد، یونجه‌کاری 10 هکتار در روستای اردوگاه قلعه‌گنج از جمله آین اقدامات است.

زمینی نیز برای احداث نخلستان آماده شده که به‌ زودی درصدد کاشت نهال خرما هستند و تمام سود این نخلستان که مزین به نام امیرالمومنین (ع) و وقفی است به مناطق محروم جنوب کرمان تعلق دارد.

*کمک‌های تحصیلی

با توجه به آغاز سال تحصیلی و عدم تمکن مالی دانش‌آموزان، مساعدت‌های خوبی در باب ثبت‌نام و تجهیز دانش‌آموزان انجام گرفت، از کیف و کفش دانش‌آموزان گرفته تا کتاب و لوازم‌التحریر آنان تا هزینه خوابگاه آنان و حتی کمک هزینه برای اعزام به دانشگاه و ... که توسط گروه انجام شد.

*فعالیت فرهنگی

تهیه کتاب احکام و قرآن، تشکیل کتابخانه تخصصی کودکان و نوجوانان، اعزام مبلغ و تشویق همه خانه‌های قرآنی فعال روستاها و شهر عنبرآباد و سفره نذری امام حسین (ع) در ایام و لیالی محرم از جمله فعالیت‌های این گروه بوده است.

به مناسبت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان (ع) توسط گروه فدائیان عدالت، مراسم سخنرانی و عزاداری به همراه سفره امام حسین (ع) طی 10 شب در دو مدرسه شبانه‌روزی راهنمایی پسرانه ایرانمنش و مدرسه دخترانه حجاب از مدارس منطقه محروم زهکلوت رودبار جنوب انجام گرفت.

*وسایل معیشتی و فراخوان تهیه جهیزیه

خرید یخچال، کولر، تلویزیون، دیجیتال و ... بین ایتام و کپرنشینان از جمله فعالیت‌های این گروه بوده است. 

بعد از فراخوان پیامکی که به خیران داده شد حدود 6 میلیون تومان برای تهیه جهیزیه چهار عروس بسیار مستضعف جمع‌آوری شده است که بعد از ماه صفر برای تهیه جهیزیه اقدام می‌شود.

یکی از فعالیت‌های خوب گروه، اعطای وام قرض‌الحسنه بوده و گره‌های زیادی را از زندگانی مردم گشوده است، ارائه تسهیلات برای امور شخصی، تحصیلی، شغلی، جشن عقد، رفاهی و ... از جمله مواردی بوده که گروه جهادی مساعدت کرده است.

ضمن تشکر فراوان از همه خیران و دعوت از تک‌تک آنان برای بازدید از پروژه‌های گروه تقاضا می‌شود برای تکمیل پروژه‌های عمرانی به ویژه خانه‌های ایتام مساعدت کنند.

واگذاری نماینده تام‌الاختیار بهزیستی به منطقه جنوب کرمان

کهنوج، انوشیروان محسنی‌بندپی معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی شامگاه پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به نگاه عمیق به مشکلات مددجویان بهزیستی اظهار داشت: با این نگاه ویژه باید تلاش شود که معلول کمتری در جامعه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در این منطقه منابع و امکانات محدود است، بیان داشت: در این منطقه باید خدمت علمی انجام دهیم تا زمینه رشد و شکوفایی آن فراهم شود.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به واگذاری نماینده تام‌الاختیار به منطقه جنوب کرمان افزود: به مدیر‌کل بهزیستی استان کرمان این اختیار را می‌دهیم که یک نفر را از مرکز استان به عنوان نماینده تام‌الاختیار در منطقه جنوب کرمان قرار دهد تا مسائل و مشکلات مددجویان این منطقه را رفع کند.

حجت‌الاسلام محمدرضا امیری نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی در این آیین در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: وجود ازدواج‌های فامیلی و سنتی در شهرستان‌های جنوبی موجب شده است که فرزندان آن‌ها فلج به دنیا بیایند.

وی بیان داشت: این رویداد برگرفته از عدم آگاهی مردم بوده است که برای رفع این رویداد بسیار غم‌انگیر باید با توجه به گستردگی و پراکندگی جنوب کرمان نگاه ویژه‌ای به این منطقه شود.

برگزاری بزرگترین مانور غیرنظامی کشور در جیرفت

جیرفت، محمدرضا محمدی‌‌ساردو ظهر امروز در نشست خبری مانور غیرنظامی مقابله با بلایای طبیعی در این شهرستان اظهار داشت: کشور ما مستعد بسیاری حوادث غیرمترقبه است که یکی از بدترین حوادث زلزله است و این مسائل دانشگاه‌های علوم‌پزشکی جنوب‌شرق کشور را بر آن داشت یک مانور عملیاتی را برای ایجاد آمادگی با بدترین حوادث و بلایای گریبانگیر محدوده جغرافیای ایران برگزار کنند.

وی بیان داشت: این مانور با هدف ایجاد آمادگی برای مجموعه دانشگاه‌های شرکت‌کننده تحت عنوان مقابله با زلزله فرضی در جیرفت برگزار می‌شود که تا همین امروز هم ایجاد آمادگی خوبی برای دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت داشته است.

محمدی‌ساردو با بیان اینکه کتاب برنامه جامع عملیاتی پاسخ و بلایای دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت آماده شده که زحمات زیادی برای آن کشیده شده است، افزود: تجربه‌های خوبی از برگزاری مانور کسب کرده‌ایم و وظایف و نقشه‌ها مشخص شده است.

وی افزود: ما به عنوان متولی قسمت بهداشت و درمان که از اصلی‌ترین زیرگروه‌های بحران هستیم، باید متفاوت از دیگران کار کنیم و با دید باز جلو برویم که برگزاری این مانور کمک‌کننده است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت با بیان اینکه بیش از 40 جلسه طی یک سال گذشته برای برگزاری این مانور برگزار شده است، ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین اهداف قطب جنوب‌شرق همکاری و همکاری بین دانشگاه‌های منطقه است تا حادثه را سامان دهند.

محمدی‌ساردو عنوان داشت: هماهنگی، تعاملات و نظم‌ها در مدیریت یک بحران بسیار مهم است، اگر نتوانیم آنها را برقرار کنیم، فرقی با افراد خارج از این حوزه که کمک می‌کنند، نداریم.

وی اظهار داشت: صبح پنج‌شنبه 21 آبان ماه سال‌جاری یک زلزله فرضی با قدرت 6.4 ریشتر در جیرفت رخ می‌دهد و با اطلاع یافتن مرکز فوریت‌های پزشکی دانشگاه سامانه فرماندهی حادثه دانشگاه علوم‌ جیرفت فعال و جلسه برگزار و هشدار اولیه داده می‌شود.

محمدی‌ساردو تصریح کرد: بر اساس وضعیت تخریب که بالاست، تیم‌های واکنش سریع همزمان برای کمک پزشکی به مصدومان فعال می‌شوند و وضعیت به دانشگاه‌های معین اطلاع داده می‌شود که براساس فاصله‌ای که دارند، به تدریج در منطقه حاضر می‌شوند که سناریوی آن نوشته شده است.

وی افزود: در این سناریو دانشگاه جیرفت چون حادثه‌دیده است، حدود ساعت 10 صبح وارد منطقه می‌شود و تیم‌های شهرستانی فعال می‌شوند، شکل برگزاری مانور طوری است که نظم داشته باشد تا در صورت بروز حادثه واقعی برای شهر تیم‌های واکنش سریع که شهر را می‌شناسند و وضعیت جغرافیایی را می‌دانند به آسیب‌دیدگان کمک کند.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت با بیان اینکه در این مانور برای ارائه خدمت‌رسانی بهتر شهر به چهار نقطه تقسیم و برای هر دانشگاه نواحی مشخص شده است، گفت: مانوری عظیم است و دانشگاه قطب هم کمک خوبی به ما داشته است.

محمدی‌ساردو عنوان داشت: اقداماتی که انجام می‌شود در زمان بروز حوادث واقعی استفاده خوبی دارد، اطلاعاتی که امروز با این مانور دانشگاه ما کسب کرده است بسیاری از دانشگاه‌های کشور ندارند که با برگزاری این مانور آمادگی در دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: محل استقرار تیم‌ها در این مانور مشخص شده است تا در زمان بروز حادثه واقعی بی‌نظمی در کمک‌رسانی ایجاد نشود و حدود یک‌هزار و 300 نفر با 220 چادر در این مانور شرکت می‌کنند.

تامین آب شرب از سد جیرفت/ انتقال آب از دریای عمان حتمی است/وضعیت آب در کرمان همانند مرکبی است که لگد

هلیل،مدیر عامل شرکت آب منطقه استان کرمان از انتقال آب برای بخش صنعت جنوب کرمان از دریای عمان خبرداد و شهرستان جیرفت را در اجرای طرح همیار آب موفق معرفی کرد.

 

محمد رضا بختیاری پیش از ظهر امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب در شهرستان جیرفت اظهارداشت:شهرستان جیرفت تمام عیار در طرح همیار آب همکاری می کند واگر دستگاه قضایی نباشد این طرح به سرمنزل نمی رسد و در بحث مبارزه با چاه های غیر مجاز مقام اول استان را دارد که خاضعانه تشکر می کنیم.

وی افزود:در سطح کشور بنا به دستور رئیس جمهور و معاون اول   مقرر شده است که دشت به دشت ورود کنیم و شهرستان به شهرستان مباحث را مطرح کنیم که به خاطر اهمیت موضوع اولین شهرستان جیرفت است.

بختیاری تصریح کرد:71 در صد کره زمین آب است و از این میزان 96 و  نیم درصد در اقیانوس ها است و مابقی در منابع آبی زیر زمینی که  مصارف کشاورزی،خدمات،صنعت و شرب است و هیچ کشور صنعتی پیشرفته ای زیر 25 درصد مصرف ندارند.

وی در ادامه مطلب فوق تصریح کرد:در کشور ما 2 درصد و در استان کرمان 1 در صد آب در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد که متاسفانه بد است و متاسفانه  با کاهش میران بارندگی ها محور توسعه کشاورزی است و تمام استان کرمان ممنوعه و ممنوعه بحران است بدترین وضعیت بحرانی را در سطح کشور کرمان دارد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان افزود: در جیرفت متوسط استان 1 درصد صنعت است و جیرفت 6 دهم در صد است و مصرف آب استان در بخش کشاورزی از رودخانه ها و منابع زیرزمینی معادل مصرف کل کشور است.

وی با براز تاسف گفت:تعداد 7 هزارو 700 چاه در جیرفت است که 3 هزارو 391مجاز  و مابقی غیر مجاز هستند و استان کرمان  کرمان 25 درصد بیلان منفی کشور را دارد.

بختیاری  با بیان اینکه امروز چاه آرتیزین چمن به 30 متر آنهم با پمپاژ افتاده است خاطر نشان کرد: شاخص های جهانی می گوید که اگر کمتر از 20 درصد منابع آب را برداشتید ایمن هستید  و اگر بیش از 40 در صد برداشت کنید در حال خطر هستید که استان کرمان در این مرحله قرار دارد.

وی از وضعیت آب کرمان همانند مرکبی تعبیر کرد که در حال لگد خوردن است و افزود:وضعیت آب کرمان همانند مرکبی است که لگد می خورد ولی دست بردار نیستیم در حالیکه  استان کرمان در حال نابودی است و در مرکز استان برای آب شرب دچار مشکل هستیم و هیچ خانه ای  بدون پمپ نمی تواند آب مورد نیاز را تامین کند.

بختیاری  با طرح این سوال که چگونه سرمایه های ملی را از بین می بریم ،گفت:هر سال 27 میلیارد تومان پول کف کنی  توسط مردم داده می شود واگر چاره اندیشی نشود در 10 و یا 15 سال آینده کشاورزی نخواهیم داشت.

وی از آغاز عملیات اجرایی طرح انتقال آب از بهشت آباد به کرمان در ایام دهه فجر خبرداد و خاطر نشان کرد:برای انتقال آب بهشت آباد که در دهه فجر کلید می خورد 16 هزار میلیارد تومان اعتبارکه 1 و نیم برابر بودجه کل کشورو به طول  680 کیلومتر خط لوله نیاز است  و با تبعات اجتماعی سنگین ولی سال 70 میلیارد مترمکب آب برداشت می کنیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان خاطر نشان کرد:باید بپذیریم کشور ما در یک منطقه خشک قرار دارد ایران در خشک ترین نقطه دنیا قرار گرفته است با این وضعیت اوضاع خوبی نداریم ما 40 سال غفلت کردیم و منابع آب را هدر دادیم کرمان آخر هدر رفت آب و خشکسال است ولی باید چاره اندیشی کرد.

 

وی هشدار داد:جیرفت و جنوب کرمان اگراز خواب غفلت  بیدار نشود کمتر 10 سال به  وضعیتی اسفناک مشابه شهرستان رفنسجان دچار می شوند.

بختیاری با بیان راهمارهای حفاظت از منابع آب  افزود:باید به سرعت به سمت صنعت برویم و کشاورزی را پایدار بکنیم و اینکه  25 درصد باغات را باید با شیوه ها نوین نگهداری کنیم و یا هندوانه بکاریم، چه افتخاری است که چهار فصل محصول داشته باشیم و با این وضعیت خودمان را نابود می کنیم وقتی آب کشور چزو دغدغه های اصلی رهبر معظم انقلاب شده است معنای آن چه است.

وی ادامه  داد:طرح همیاران آب در استان تشکیل و در سطح کشور بی نظیر است و همه چیز در آن دیده شده است ولی اگر مردم  با ما همراه نشوند روی کاغذ خواهند ماند و در مقابل مردم هم در صورت عدم همکاری نابود می شوند و گزارش رسیده جاه هایی چاه ها بسته شده اند قنوات  آب دار شده اند.

مدیر عامل شرکت اب منطقه ای استان کرمان گفت:سرزمین خودمان را داریم نابود می کنیم و بعضی از استان ها خوب عمل می کنند در استان فارس  همه مردانه در حال کار هستند و تا 1 ماه پیش 880 چاه غیر مجاز پلمپ ولی چاه چمن دیگر وجود نخواهد داشت و نباید مسابقه برای حفر  چاه غیر مجاز باشد باید فرهنگ سازی به همراه اقتدار نظام و دیدن مشکلات مردم هم باشد نباید اجازه بدهیم که نسل های آینده ما را نفرین کنندو اینگونه نباشد که  برای غفارت ماده حیاتی مسابقه ادامه  داشته باشد در حالی متوسط بارندگی در جیرفت  178 متر مکعب است.

وی ادامه داد:صنعت وکشاورزی پایدار به عنوان توسعه سبز باید دستور کار باشد و اگر ارگان ها حمایت نکنند موفق نیستیم و اگر در جیرفت موفق هستیم همه با هم بودند وگرنه آب منطقه ای  به تنهایی قدرتی ندارد.

بختیاری با اشاره به نبایدهای پیش رو در حفاظت از منابع آب اظهارداشت: کارهای غلط آبخیزداری که به صورت غیر فنی حوضچه تبخیر درست کرده ایم و باید اذعان  داشت  آب منطقه ای هم کوتاهی کرده است و بی توجهی به   تعیین حریم رودخانه ها به 20 سال بر می گردد که انجام نشده است از جمله کارهایی هستند که هدر رفت آب را تسریع بخشیده اند.

 وی ضمن انتقاد شدید از برخی اهمال کاریها گفت: شهرداری نباید پول بگیرد و مجوز ساخت بدهد.که مجوز خلاف دادن تبعات خاص خودش را دارد که  قابل جبران نمی باشند.

وی  با تقدیر  از خدمات و اقدامات بانک کشاورزی  در حفاظت از منابع اب اظهارداشت:برای تقدیر از بانک کشاورزی همه حساب های آب منطقه ای به عنوان بزرگترین دستگاه اجرایی استان به این بانک منتقل می شوند.

بختیاری  گفت:یک درخواست دارم  اینکه توسعه یک متر کشاورزی در استان کرمان جنایت است و نباید اجازه بدهیم کاری که انجام می شود آینده گان را به خطر بیندازد و جهاد کشاورزی در شمال استان کارستان کرده است آبیاری تحت فشار باید اجرا بشود آنهم به همراه کنتور هوشمند و در استان موفق بوده ایم 2 هزار 500 کنتور هوشمند طی یک سال اخیر نصب کنیم.

 

وی از تجهیز مزارع و باغات شمال استان به کنتور هوشمند نصب  خبرداد و خاطر نشان کرد:نصب کنتور بر عهده  کشاورز است ولی ما هم  یک کمک هایی می کنیم برخی کشاورزان متمکن هستند و در شمال استان کشاورزان با هزینه  خود اقدام کرده اند  ولی همه تسهیلات را برای جنوب کرمانی ها در نظر گرفته ایم ولی کشاورزانی که از وضعیت بهتری برخوردار هستند باید خودشان عمل کنند.

بختیاری  از شروع تعیین حدود رودخانه ها خبرداد و تصریح کرد:یک حرکت انقلابی را شروع کردیم  و باید مقابل کنیم با متصرفین و رودخانه های کرمان خطرناک است و جیرفت در گذشته  به خاطر هلیل رود  زیر رفته است  و سال 71 ، 5 هزار متر مکعب ورودی به سد بود 3 هزارمتر آن مهار شده بود و اگر سد نبود یک فاجعه ای رخ می داد.

وی بیان کرد:با وجود 18 سال خشکسالی  داریم و ورودی سد  جیرفت نسبت به سال های قبل همواره منفی بوده است وانتقال آب از سد جیرفت برای تامین آب  شرب جیرفت و عنبرآباد در دستور کار است و مطالعات انجام شده است و سال آینده عملیات اجرایی انتقال آب را شروع می کنیم.

بختیاری از انتقال آب از دریای عمان به جنوب کرمان برای 5 شهرستان (کهنوج،رودبار جنوب،قلعه گنج،منوجان،فاریاب)خبرداد و افزود: انتقال آب برای صنعت از دریای عمان صورت می گیردو در استان کرمان باید دو کار انجام بدهد یکی صنعتی شدن و دیگر کشاورزی پایدار داشته باشد .

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان گفت:چاه های  فرم شماره 5 باید بسته شوند باید کمک کنیم و چاه ها فرم شماره یک هم با کار کارشناسی و با همکاری شورا ها و دهیاران  باید تجمیع شوند

وی اظهارداشت:اگر وزیر نیرو وقت بدهند 5 شنبه آینده انتقال آب از صفا رود به طول 8 کیلومتر  به عنوان سومین تونل بزرگ دنیاکلید می خورد که 2 هزار میلیارد تومان اعتبار  نیاز دارد.

بختیاری عنوان کرد:حفظ منابع آبی و اجرای پروژه های بزرگ باید مد نظر باشد و آب دریای عمان برای صنعت صرفه است و نه برای کشاورزی و استفاده بهینه از کشاورزی مد نظر باشد و باید نوع نگاه به همه مسائل تغییر بکند.

 

استقلال ستاد امر به معروف و نهی از منکر جنوب کرمان

جیرفت، حجت‌الاسلام رضا کرمی‌پور ظهر امروز در حاشیه معرفی و اهدای حکم اعضای جدید ستاد امر به معروف و نهی از منکر جنوب استان کرمان اظهار داشت: با توجه به قانون جدید حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در این قانون حمایت‌های خوبی دیده شده که به تقویت امر به معروف و نهی از منکر کمک خواهد کرد.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر جیرفت با بیان اینکه این واجب الهی وظیفه همگانی است، افزود: امروز در جامعه ما نیاز به امر به معروف و نهی از منکر داریم تا راه بهتر را در جامعه نمایان‌تر کنیم.

کرمی‌پور عنوان کرد: تا زمانی که همه مردم و آحاد جامعه از جنبه‌های تاثیرگذار و خوب این واجب آگاه نشوند، نمی‌توان به خوبی این فریضه را در سطح جامعه نهادینه کرد.

وی حرکت در جهت امر به معروف و نهی از منکر را از ضروریات جامعه امروز دانست و عنوان کرد: کج‌روی‌ها و ظلم به دیگران با این واجب قابل کنترل و حذف است.

امام جمعه جیرفت با اشاره به برگزاری نخستین نشست این ستاد در جیرفت گفت: تمام تلاش مجموعه ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در جنوب کرمان بر برنامه‌ریزی صحیح و حرکت با برنامه است.

کرمی‌پور با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های استقلال ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر جنوب استان گفت: با استقلال این ستاد برنامه‌های ستاد احیا با توجه به نیاز منطقه جمع‌بندی و اجرا خواهد شد.

وی بیان کرد: در ستاد شهرستان جیرفت فرماندار، رئیس اداره اطلاعات، مدیر آموزش و پرورش، رئیس یکی از دانشگاه‌های شهرستان، مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، دادستان، رئیس واحد خبر، رئیس اداره تبلیغات اسلامی، فرمانده سپاه، فرمانده نیروی انتظامی، یک نفر از مدیران مدارس علمیه خواهر و برادر و دبیر ستاد حضور دارند.

خسارت 80 میلیارد ریالی سیل به روستاهای عنبرآباد

عنبرآباد، محمد حجتی‎پور بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران این شهرستان اظهار داشت: بارش شدید باران و تگرگ شب گذشته موجب جاری شدن سیل در روستاهای گرم‎سالاررضا، سبزگزی و گرم‎زیر شد.

وی بیان داشت: این سیل در روستاهای بخش‎های مرکزی و جبالبارز بیش از هفت میلیارد و 900 میلیون تومان به بخش‎های کشاورزی، آب، راه، برق، منازل مسکونی و دام خسارت وارد کرده است.

حجتی‎پور تصریح کرد: بیشترین خسارت در بخش کشاورزی در روستاهای بخش جبالبارز بوده است که طی آن به 400 هکتار از درختان مرکبات 60 درصد و همچنین به پنج هکتار از گلخانه‎ها خسارت وارد شده است.

وی افزود: بارش تگرک و جاری شدن سیل به 100 هکتار از مزارع خسارت وارد کرد، 50 رأس دام سبک و سنگین تلف شدند و چهار حلقه قنات به دلیل جاری شدن سیل پر شدند.

حجتی‎پور عنوان کرد: پست فوق توزیع 132 کیلوولت مردهک به دلیل رعد و برق نیز از کار افتاده و یک میلیارد تومان به برق این شهرستان خسارت وارد کرده است.

فرماندار عنبرآباد ادامه داد: در بخش راه‎های روستایی و عشایری بارش باران و جاری شدن سیل به محورهای حاجی‎آباد به گرم، چاه حیدر، باردها، اشکم‎کوه، گرم‎سالارضا، یک میلیارد و 800 میلیون تومان خسارت وارد کرد.

وی گفت: همچنین بر اثر جاری شدن سیل چند منزل مسکونی دچار آب‎گرفتگی شد و خسارت‎هایی به آن‎ها وارد آمد.

حجتی‎پور خاطرنشان کرد: شب گذشته بلافاصله جلسه ستاد بحران در محل فرمانداری برگزار شد و اکیپ‎هایی به منطقه اعزام کردیم.

وی اضافه کرد: امروز نیز اکیپ‎هایی از اداره راه و شهرسازی، هلال احمر و امور آب و فاضلاب روستایی به روستاهای خسارت دیده اعزام شدند تا به خسارت‎دیدگان امدادرسانی کنند.

از تصویب مرز هوایی فرودگاه جیرفت چه خبر؟

به گزارش هلیل،فرماندار جیرفت از نشست تخصصی با حضور مسئولان محلیو کشوری در وزارت کشور برای بررسی نهایی تصویب مرز هوایی فرودگاه این شهرستان خبرداد.

بر اساس گزارشی که روی خروجی سایت فرمانداری شهرستان جیرفت قرار گرفته است ، 'احمد امینی روش نتیجه  برگزاری نشست کارگروه مرزهای مجاز کشور را که به میزبانی وزارت کشور برگزار شد، اینگونه تشریح کرده است.

 وی در این رابطه گفت:این نشست با موضوع بررسی تصویب مرز هوایی فرودگاه جیرفت برگزار شد، که جا دارد از پیگیری های شخص استاندار کرمان، مدیران کشوری و محلی جهت پیگیری این موضوع تقدیر شود.

امینی روش  در ادامه از  پیگیری و پشت کار استاندار کرمان جهت تصویب مرز هوایی فرودگاه جیرفت، که نقش تعیین کننده ای در توسعه زیر ساخت های این منطقه از جمله رونق اقتصادی و توسعه بخش کشاورزی  خبرداده است.

وی همچنین با اشاره به خدمات ارزنده دولت تدبیر و امید در شهرستان جیرفت و منطقه جنوب کرمان ،راه اندازی فرودگاه  راپس از هفت سال تعطیلی، راه اندازی نمایندگی گمرک، اتاق بازرگانی و پیگیری احداث پایانه صادراتی از جمله این فعالیت هایی برشمرده که در توسعه اقتصادی منطقه تاثیرگذار هستند.

وی با بیان   این  مطلب که"ظرفیت های کشاورزی جنوب کرمان و تولید سالیانه چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و از سوی دیگر جابجایی مسافر این ضرورت را ایجاد کرده تا شاهد تصویب مرز هوایی در فرودگاه جیرفت باشیم از ادامه پیگیریهای لازم در این راستا خبرداده است.

وی با بیان این مطلب که تصویب مرز هوایی در توسعه صادرات محصولات کشاورزی موثر است  توضیح داده است:با تحقق این امر شاهد آن خواهیم بود که محصولات تولید شده با کیفیت بالاتر و مدت زمان کوتاه تر از جنوب کرمان به بازارهای داخلی و خارجی ارسال می شود که این خود رونق اقتصادی را به همراه دارد.

فرماندار جیرفت با ابراز خرسندی از نظر مساعد اعضای شرکت کننده در کارگروه تخصصی بررسی وضعیت مرز هوایی فرودگاه جیرفت گفت: انتظار است با بررسی‌های صورت گرفته شاهد تصویب مرز هوایی فرودگاه جیرفت که نقش مستقیمی در تقویت اقتصاد مقاومتی و توسعه منطقه دارد باشیم.

امینی روش  تصریح کرد: تمامی موارد درخواست شده و ظرفیت های جنوب کرمان در زمنیه تصویب مرز هوایی در قالب یک کتابچه تهیه و به وزارت کشور ارسال شده که در صورت تصویب نهایی از طریق رسانه ها این موفقیت به اطلاع مردم خواهد رسید.

بر پایه این خبر،این نشست با حضور جمعی از مدیران کل استانداری، نمایندگان مردم هفت شهرستان جنوبی استان کرمان و فرماندار جیرفت در وزارت کشور برگزار شد.

       جزئیات اسیدپاشی در کهنوج

به گزارش  سایت  خبری-تحلیلی هلیل،دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کهنوج از دستگیری عاملان جنایت اسید پاشی خبرداد.

مسعود معاذالهی افزود: حوالی ساعت 21 شب گذشته یک مورد اسید پاشی در کهنوج روی داد و مرتکبین این اقدام پس از اسید پاشی از محل متواری شدند.


وی تصریح کرد: اسید پاشی به دلیل اختلافات شخصی بین این افراد رخ داده و فردی که مورد اسید پاشی قرار گرفته از کاسبان این منطقه است که اجناس خود را ارزان تر از سایر واحدهای صنفی به فروش می رسانده و از آنجا که چند نفر از این اقدام ناراحت و کاسبی آنها دچار مشکل شده بود، اقدام به این کار کردند.


دادستان کهنوج گفت: عاملان اسیدپاشی دو نفر بودند که چهره خود را با نقاب پوشانده بودند.

وی اظهار کرد: سه نفر در این پرونده بازداشت شده اند که دو نفر از آنان محرک این اقدام بوده اند و انجام این اسید پاشی از سوی آنها صورت نگرفته است و درباره عامل بودن یا نبودن فرد سوم، پیگیری ها در دست اقدام است.

معاذالهی گفت: افراد دستگیر شده در بازه سنی 18 تا 26 سال قرار دارند و قرار بازداشت موقت برای آنها صادر شده و بررسی های تخصصی درباره پرونده در دست انجام است.

وی افزود: ین افراد پس از اطلاع از پیگیری های نیروی انتظامی برای دستگیری، قصد فرار داشتند که دستگیر شدند.
دادستان کهنوج تصریح کرد: عاملان اصلی این اسیدپاشی هنوز شناسایی نشده اند.


وی گفت: از مجموع افراد دستگیر شده دو نفر از کاسبان هم صنف این واحد صنفی بوده اند و نفر سوم از آشنایان یکی از این افراد بوده است.


معاذالهی بیان کرد: این افراد قبل از اقدام، تهدید به این کار کرده بودند.


وی درباره قربانیان این حادثه نیز گفت: صاحب مغازه و شاگرد وی در این رابطه آسیب دیده و به کرمان اعزام شده اند که تاکنون خبرهایی مبنی بر سوختگی شکم، صورت، دست، پا و کوری یکی از این افراد دریافت شده است.


دادستان کهنوج افزود: با توجه به خلوت بودن خیابان، تنها یک نفر شاهد این ماجرا بوده است.


وی گفت: در قانون اخیر مجازات سنگینی برای اسید پاشی در نظر گرفته شده است و علاوه بر قصاص، مجازات اعدام نیز برای آمران وجود دارد.

معاذالهی تاکید کرد: در زمینه برخورد با عاملان اسیدپاشی خلاء قانونی وجود ندارد و این جرم، جزء معدود جرایمی است که بازداشت موقت ابتدا برای متهمان صادر می شود و این افراد با قرار وثیقه نیز آزاد نمی شوند.

مدیر بیمارستان شفا کرمان نیز گفت: قربانیان اسیدپاشی با سوختگی 40 درصد و 45 درصد در بخش سوختگی این بیمارستان بستری شده اند.


دکتر محمدحسین مصدق نیز افزود: یکی از این افراد 41 ساله است که 45 درصد سوختگی ناشی از اسید دارد و بیشتر، اندام وی درگیر شده اند.


وی گفت: فرد دیگر 31 ساله است که اسید علاوه بر آسیب به اندام ها در چشم وی نیز ریخته شده و البته هنوز منجر به نابینایی وی نشده اما پیش بینی می شود این جوان نابینا شود.
وی تصریح کرد: این افراد بیشتر از ناحیه صورت، دست و پا مورد آسیب واقع شده اند.


مدیر بیمارستان شفا گفت: وضعیت عمومی این بیماران خوب ارزیابی شده و اقدامات درمانی در دست انجام است.

 

موحد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه کرمان، گفت: دیشب دو تن از کاسبان کهنوجی از سوی هم‌صنف‌شان مورد اسیدپاشی قرار گرفتند.

وی با تایید خبر بازداشت عوامل این اسیدپاشی گفت: این افراد در روابط‌شان با هم اختلاف داشتند که منجر به اسیدپاشی شد.

رییس کل دادگستری استان کرمان از دستگیری سه مظنون در این راستا خبر داد.

خلیل‌الله همایی‌راد سخنگوی کمیسیون اطلاع‌رسانی امنیت استان کرمان با تشریح جزییات اسیدپاشی شهرستان کهنوج گفت: دیشب در ساعت 21 و 10 دقیقه، فردی 45 ساله که دارای مغازه لوازم یدکی در شهرستان کهنوج بود به همراه شاگردش مورد حمله اسیدپاشی دو نفر راکب موتور سوار قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه میزان سوختگی این دو نفر 30 تا 40 درصد گزارش شده است ادامه داد: با اقدامات به موقع اورژانس، دو نفر مصدوم بلافاصله تحت مداوای اولیه قرار می‌گیرند و سپس به منظور مداوای بیشتر به کرمان اعزام می‌شوند.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان تصریح‌کرد: از دیشب اقدامات لازم توسط نیروی انتظامی و امنیتی استان برای دستگیری ضاربان صورت گرفت که در این راستا صبح امروز (22 مردادماه) دو نفر برادر به همراه فرد سومی نیز که با آن دو برادر همدست بود دستگیر شدند و پرونده توسط مراجع قضایی در دست بررسی است.

همایی‌راد درباره علت وقوع این حادثه نیز به ایسنا گفت: علت اولیه این اسیدپاشی اختلافات قبلی و انتقام‌گیری بوده، ضمن آن که ممکن است در ادامه بازجویی‌ها، دلیل واضح‌تری نیز بدست آوریم که اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی گفت: سرعت عمل نیروهای انتظامی و امنیتی استان در بدست آوردن اطلاعات و پیگیری در شناسایی از اهمیت زیادی برخوردار بود.

به گزارش ایسنا، حوالی ساعت 21 دیشب یک مورد اسیدپاشی در کهنوج روی داد و اسیدپاشان از محل متواری شدند. این اسیدپاشی به دلیل اختلافات شخصی بین این افراد رخ داده و فردی که مورد اسیدپاشی قرار گرفته از کاسبان ارزان‌ فروش بوده و از آنجا که افرادی از این اقدام ناراحت بودند، دست به این اقدام جنایتبار زدند. صاحب مغازه و شاگرد وی از ناحیه صورت، دست، چشم، شکم و پا آسیب‌دیده و با سوختگی 40 و 45 درصد در بخش سوختگی یکی از بیمارستان‌های کرمان بستری هستند.

درخشش هنرمندانه جنوب کرمانیها در جشنواره فرهنگی و اقتصادی در برج میلاد+تصاویر

به گزارش سایت خبری-تحلیلی هلیل،برگزاری جشنواره اقتصادی و فرهنگی استان کرمان در برج میلاد تهران فرصتی مناسب و شاید تکرار نشدنی برای معرفی ظرفیتها و قابلیتهای جنوب کرمان محسوب میشود.

ضرورت استمرار جشنواره ها

این چشم انداز در حالی محقق میگردد که روند معرفی و شناسایی داشته های اقتصادی و فرهنگی استمرار داشته باشد.

بصدا درآمدن معرفی استان کرمان  در جشنواره فرهنگی و اقتصادی

شانزدهم مرداد ماه سال جاری معرفی استان کرمان و جنوب پهناور با حضور مسئولان استانی و کشوری در سالن اجتماعات برج میلاد تهران به صدا درآمد.

آمادگی برای حضور فعالانه

برای شرکت در این المپیاد اقتصادی و فرهنگی همه شهرستانهای استان فراخور توانمندیهایشان آمادگی خود را اعلام کردند و شهرستانهای هفتگانه جنوب کرمان  نیز فرصت را غنیمت شمرده تا نگاه پایتخت نشینان را به بخشهای فرهنگی، اقتصادی، کشاورزی، معدنی و ... معطوف کنند و فعالیت ادارات کل جنوب کرمان با برگزاری جلسات متعدد و تشکیل کارگروههای تخصصی با مدیریت فرماندار جیرفت آغاز شد.

جنوب هم مهیا شد

جنوب کرمان با جمعیتی بیش از یک میلیون نفر به عنوان منطقه ای دانشگاهی، کشاورزی، صنعتی، معدنی و استعدادهای هنری در زمینه های هنری ،موسیقی، هنرهای تجسمی و ... در این روزها برای شرکت در این فرصت استثنایی مهیا شد.

روز تمدن هلیل رود جیرفت ماندنی ترین خاطره

هفت روز فرهنگی و اقتصادی برای استان کرمانیها و جنوب زر خیز با اقلیم مدیترانه ای تعریف شد، شاید روز تمدن هلیل رود جیرفت ماندنی ترین خاطره  دوستدارن میراث کهن پدرانی باشد که موی خود را برای پاسداشت از آن سپید کردند.

لحظه شماری برای ثبت زیبائیهای منطقه

جنوب کرمانیها نیز برای آغاز جشنواره فرهنگی و اقتصادی لحظه شماری میکردند تا اینکه برگی از زیباییهای منطقه را در بخشهای مختلف در قاب دوربینها و شبکه های تلویزیونی ثبت شود.

گشایش درب برج میلاد

شامگاه شانزدهم مرداد ماه سال جاری درب برج میلاد به روی علاقه مندان به توسعه و معرفی جنوب کرمان و دیگر هم استانیها گشوده شد و به روایتی هفته فرهنگی فعالیت خود را با برپایی غرفه های متعدد آغاز کرد.

 

پای کیک پاسداشت روز خبرنگار هم به جشنواره باز شد

جالبترین  نکته در ساعات آغازین جشنواره این  بود که برگزاری روز خبرنگار یعنی 17 مرداد به یاد شهید صارمی کیک پاسداشت تلاشهای اهالی خبر و رسانه توسط پیشکسوتان رسانه ای جنوب کرمان و فرماندار جیرفت بریده شد.

اهدای شاخه های گل رز به خبرنگاران همه بازدید کنندگان را به وجد درآورد چرا که جنوب کرمان به عنوان بهشت مطبوعات استان در این راستا پیش گام شده و غرفه مطبوعات حال و هوای خاصی را تجربه کرد.

بازدید از توانمندیهای استان توسط پایتخت نشینان و جنوب کرمانیها و دیگر اهالی فرهنگ و هنر در برج میلاد همچنان ادامه دارد.

درخشش ادارات کل جنوب کرمان

ادارات کل جنوب کرمان با برپایی غرفه های اختصاصی آنهم با سلایق بومی و سنتی گامی امیدوار کننده در جهت توسعه جنوب برداشته اند که قابل تقدیر است، اگر چه علی رغم همه تلاشها نواقصی هم وجود دارد که انتظار میرود با استفاده از تجربیات صاحب نظران، کارشناسان و اهالی فن در سالهای آتی درخششی دوباره تکرار شود.

 

همه تلاش کردند تا جنوب خوش درخشید

احمد امینی روش فرماندار جیرفت طی گفتگویی ضمن تشریح اهداف برگزاری جشنواره فرهنگی و اقتصادی جنوب کرمان و استان در برج میلاد تهران اظهار داشت: جشنواره اقتصادی و فرهنگی به مدت یک هفته با تدبیر استاندار کرمان در محل برج میلاد تهران با همکاری سایر دستگاههای اجرایی در حال برگزاری است که فرصت بسیار خوبی برای معرفی ظرفیتهای پیدا و پنهان منطقه است.

جشنواره فرصتی استثنایی

وی ضمن قدردانی از دست اندرکاران برگزاری این فرصت استثنایی افزود: استان کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور در بخشهای دام و طیور، گردشگری، صنعت و معدن و کشاورزی حرف برای گفتن دارد که جنوب کرمان با برخورداری از ظرفیتهای باستانی و تاریخی از جمله تمدن کهن هلیلی رود موقعیتی استثنایی را به خود اختصاص داده است.

وجه تمایز جنوب کرمان

امینی روش این جشنواره را فرصتی تکرار نشدنی و یا غیر ممکن برای معرفی ظرفیتهای موجود بیان کرد و ادامه داد: تولیدات کشاورزی به میزان 4 و نیم تن در سال و در کنار آن محصولات باغی متنوع و اقلیم آب و هوایی جنوب کرمان را از دیگر مناطق  متمایز کرده است.

تقدیر از حضور فعال ادارات کل جنوب کرمان

فرماندار جیرفت عملکرد ادارت کل جنوب کرمان را در جشنواره فرهنگی و اقتصادی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ادارت کل جنوب کرمان از جمله سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل منابع طبیعی و ابخیزداری جنوب کرمان، اداره کل دامپزشکی جنوب، اداره کل عشایری جنوب، سازمان تعاونی روستایی جنوب کرمان، سازمان صنعت و معدن تجارت جنوب کرمان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان و دیگر سازمانها و نهادهای دولتی و بخش خصوصی حضوری فعال داشته اند که جای تقدیر دارد.

تمدن 7 هزارساله سرآمد داشت های تاریخی

امینی روش با بیان اینکه تمدن هفت هزار ساله جیرفت همواره سرآمد داشته های تاریخی استان است، عنوان داشت: غرفه میراث فرهنگی، عشایری، صنایع دستی و هنرهای تجسمی مورد استقبال بازدید کنندگان قرار گرفته است.

جشنواره حرکتی متمرکز با مدیریت جهادی

وی برگزاری جشنواره فرهنگی و اقتصادی را حرکتی متمرکز در سال همدلی و همزبانی و با مدیریت جهادی بیان کرد و اظهار داشت: در این جشنواره همه دستگاههای اجرایی قابلیتهای خود را با شیوه های تخصصی به نمایش گذاشته اند.

هنرمندانه درخشیدند

امینی روش نقش رسانه ها را در معرفی اهداف این جشنواره مثبت توصیف کرد و تصریح کرد: مطبوعات و رسانه های جنوب کرمان به همراه هنرمندان هنرمندانه درخشیدند که با ترسیم به موقع توانمندیهای جیرفت در بخشهای مختلف دین خود را به منطقه ادا کردند.

حضور با شور و نشاط

وی گفت: علی رغم همه کمبودها برداشت من به عنوان یک شهروند جنوب کرمانی این است که با توجه به اینکه نخستین تجربه ملی در معرفی ظرفیتها را پیش رو داشته ایم اما همه مجموعه های خصوصی و دولتی در این جشنواره با شور و نشاط خاصی فعالیت داشته اند.

صنعت و معدن با 7 غرفه متنوع

امینی روش جایگاه معادن جنوب کرمان را در سطح کشور بی نظیر دانست و بیان داشت: سازمان صنعت، معدن جنوب کرمان با تشویق و دعوت بخش خصوصی هفت غرفه متنوع را در این جشنواره ایجاد کرده بود.

فعالیت گروه های هنری

فرماندار جیرفت فعالیت گروههای هنری را قابل تقدیر دانست و افزود: گروههای هنری جنوب کرمان در برنامه زمانبندی تعیین شده با اجرای برنامه های متعدد و همچنین گروههای مذهبی در شب شهادت امام جعفر صادق(ع) فعال بوده اند.

حضور کشت صنعت تحسین برانگیز

امینی روش فعالیت کشت و صنعت جنوب کرمان را در جشنواره اقتصادی و فرهنگی تحسین برانگیز داست که مورد توجه بازدید کنندگان و علاقه مندان قرار گرفته است.

بازتاب رسانه ای ادامه دارد

وی از بازتاب گسترده فعالیت های صورت گرفته در جشنواره فرهنگی و اقتصادی در رسانه ها و شبکه های تلویزیونی خبرداد که همچنان ادامه دارد.

بر اساس این گزارش،جشنواره فرهنگی و اقتصادی استان کرمان از 17 الی 23 مردادماه در محل برج میلاد تهران در حال برگزاری است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

قتل های اخیر باعث نگرانی در بین مردم شده است/استقبال از شهدای غواص ساعت 11

به گزارش هلیل،امام جمعه جیرفت با بیان اینکه  قتل های اخیر در شهرستان جیرفت باعث نگرانی در بین مردم شده است ،گفت: باید به مسایل فرهنگی بیشتر توجه و این حوادث هم از طریق مراجع قانونی پیگیری شود.

سلام سبزواران ،حجت الاسلام رضا کرمی پور در خطبه های نماز جمعه جیرفت با بیان اینکه اینکه هر کار خیری آفتی دارد تصریح کرد: آفت عزت، غرور و تکبر، آفت کمک به دیگران، منت و آفت عبادت، ریا است.

 

وی افزود: اگر ما به آفات کارهای خیر توجه نکنیم نه تنها از آنها بهره نمی بریم بلکه دچار گناه نیز خواهیم شد.

امام جمعه جیرفت با گرامیداشت ۱۷ مرداد روز خبرنگار گفت: در این روز محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی به همراه تعدادی از دیپلمات های ما به دست گروه تروریستی طالبان هنگام انجام رسالت خود در کشور افغانستان به شهادت رسید.

حجت الاسلام کرمی پور با تسلیت سالروز شهادت امام صادق(علیه السلام) خاطر نشان کرد: به همین مناسبت مراسمی در محل حوزه علمیه برادران جیرفت برگزار می گردد.

وی گفت: بعضی ها اینگونه فکر می کنند که امام صادق(علیه السلام) فقط به دنبال مباحث علمی و تربیت شاگرد بودند و کاری به مسائل سیاسی و حکومت نداشتند حال آنکه این موضوع صحت ندارد و هیچ کدام از ائمه ما اینگونه نبودند که نسبت به مسائل سیاسی بی تفاوت باشند.

امام جمعه جیرفت افزود: امام صادق(علیه السلام) در کنار تربیت ۴۰۰۰ شاگرد، توجه ویژه ای به معرفی امامت داشتند و در همین راستا شاگردانی را جهت تبلیغ آن به دوردست ها همچون خراسان اعزام می کردند.

حجت الاسلام کرمی پور با گلایه از افرادی که دوران کنونی را به دوران صلح امام حسن(علیه السلام) تشبیه می کنند تاکید کرد: هرکدام از ائمه در دوران خود اقتضائاتی داشتند اما شرایط امروز کشور هیچگونه شباهتی به دوران امام حسن(علیه السلام) ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمام مظلومین و مبارزین به امید ایران در حال مبارزه هستند و دلیلی ندارد که ما بخواهیم با آنها پشت کنیم و دست صلح به طرف معاویه زمان دراز کنیم.

امام جمعه جیرفت گفت: اقتصاد مقاومتی چه زمان تحریم و چه پس از لغو تحریم ها همواره باید سرلوحه کار مسوولان قرار گیرد و فراموش نشود.

حجت الاسلام کرمی پور افزود: ما باید رویکرد اقتصاد مقاومتی داشته باشیم و سعی کنیم اقتصاد درون را تقویت کنیم.

وی با بیان این که نقطه مقابل اقتصاد مقاومتی بحث واردات است تصریح کرد: نباید به بهانه ارزان شدن کالا، واردات افزایش یابد لذا باید همه تصمیمات با تدبیر و در مسیر اقتصاد مقاومتی باشد.

امام جمعه جیرفت گفت: هیات های اروپایی که برای رایزنی های اقتصادی وارد ایران می شوند به دنبال منافع خود هستند و مسئولان ما باید موضع این کشورها را در مذاکرات و زمان تحریم از یاد نبرند.

حجت الاسلام کرمی پور با بیان اینکه با سرمایه گذاری خارجی مخالفتی نداریم افزود: اما اینگونه نباشد که بعد از ورود مسئولان و شرکت های خارجی پشت سر آنها شاهد وارادات کالاهایشان به ایران باشیم و یا سرمایه گذاری هایشان به گونه ای باشد که نیروی کار را نیز بخواهند وراد کنند چون این دو بر خلاف اقتصاد مقاومتی است.

افزود: مسئولان باید گزارش عملکرد خود را در این زمینه از زمان شروع تاکنون به مردم و رهبر معظم انقلاب ارایه کنند.

وی با یادآوری تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص اقتصاد مقاومتی گفت: اگر سیاست مسئولان در مسیر سیاست های ابلاغی رهبری باشد مورد تایید است و در غیر این صورت این رویه باید اصلاح شود و در مسیر اصلی قرار گیرد.

حجت الاسلام کرمی پور بیان کرد: پایه های جمهوری اسلامی ایران مردم هستند و استکبار با ایجاد فرهنگ غربی در جامعه به دنبال از بین بردن این پایه های مستحکم است.

امام جمعه جیرفت با اشاره به فصل برداشت خرما خطاب به مسئولان مربوط تصریح کرد: دست رنج یک سال مردم نباید ارزان فروخته و باید تدبیری در زمینه فروش محصول خرمای شهرستان اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه قتل های اخیر در شهرستان جیرفت باعث نگرانی در بین مردم شده است تاکید کرد: باید به مسایل فرهنگی بیشتر توجه و این حوادث هم از طریق مراجع قانونی پیگیری شود.

حجت الاسلام کرمی پور اضافه کرد: روز دوشنبه شاهد عبور شهدای گمنام از شهرمان هستیم و از همه عموم مردم دارالولایه دعوت می شود در این مراسم که راس ساعت ۱۱ از میدان امام خمینی (ره) تا حسینیه شهدای شهر جیرفت برگزار می شود حضور یابند.

سلام ویژه مقام معظم رهبری به مردم شهیدپرور جیرفت / صنما با غم عشق تو چه تدبیر کنم‌‌

ه گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، دادخدا سالاری دادستان فعلی کرمان، رئیس سابق دادگاه‌های انقلاب کرمان، دادستان اسبق جیرفت و... بیش از 25 سال سابقه فعالیت در دستگاه قضا را دارد.

وی در دیدار اخیر مقام معظم رهبری با مسئولان دستگاه قضا حضور داشت و به منظور لبیک گفتن به ندای عدالت‌خواهی معظم‌له یادداشتی را در رابطه با بیانات مقام معظم رهبری تدوین کرد.

صنما با غم عشق تو چه تدبیر کنم‌

عذر دل مشغولی و تشویش عاشقی برای نقل اصل قصه شیدایی و دلدادگی مرا بی‌نیاز از ذکر مقدمه‌ای کرد و شاید هم نیافتن مقدمه‌ای که در شأن موضوع باشد.

هفتم تیر امسال قصه‌ای متفاوت را در زندگی حقیر رقم زد و نقطه‌ای ماندگار را بر تارک عمرم نشانید.

در صبحگاهان هفتم تیر ماه رئیس کل دادگستری استان کرمان با حالت شادمانه و با اشتیاق زاید‌الوصفی به من اعلام کرد که امشب دیدار جمال یار و حضرت آقا میسر و مقدر شد.

در جواب گفتم:

مرحبا طایر فرخنده پی، فرخنده پیام

خیر مقدم، چه خبر؟ یار کجا؟ راه کدام؟

و با تشکر از ایشان هر دو بی‌صبرانه چشم انتظار غروب آفتاب

این لحظه‌های قیامت عظما چیستند

چون آیه‌ها واقعه هستند و نیستند

ساعت اولیه حرکت پنج عصر تعیین و ما دو نفر، نخستین افرادی بودیم که در ساعت تعیینی بر خودرو وارد و مشغول شمارش معکوس زمان و تعجیل بر گذر آن به قصد وصل وصال.

بعد از نیم ساعت حرکت خودرویمان‌ از تقاطع خیابان جمهوری به سمت پاستور پیچیده و ما را بر سر منزل مقصود رسانید، از گیت گذشته و بر حریم و آستان جانان وارد تا فصل به وصل مبدل شود.

*چه توفیق و سعادت فرخنده‌ای‌

بر آستان جانان گر سر توان نهادن

گلبانگ سربلندی بر آسمان توان زد‌

دو نفری با شور و اشتیاق از حیاط ساده و بی‌آلایش اما دل‌انگیز و روح نواز عبور و بر بیت مراد و مقتدایمان وارد شدیم.

وارد اتاق محل جلسه شدیم که با موکت ساده و ارزان قیمتی کف آن فرش شده بود و بر روی دو صندلی نشستیم، صندلی‌ها همه ساده و یکدست بودند، حتی صندلی حضرت آقا با تریبونی که در جلوی آن تعبیه شده بود، قابل تشخیص بود و لاغیر در پشت صندلی حضرت آقا بر روی دیوار عکس حضرت روح‌الله نصب که نشانی بود از دلدادگی و شیفتگی مقتدا بر ادامه راه پیر بزرگ شریعت و طریقت.

بر صندلی که آرام گرفتم، مشغول وارسی اتاق شدیم، همه اشیاء و لوازم داخل آن قدیمی، عمری 20 ساله و بیشتر داشتند از کلیدهای برق گرفته تا لامپ‌ها، سیم‌کشی‌ها و صندلی‌ها، چند جای سقف اتاق به دفعات ترمیم و رنگ شده بود، معلوم بود بر اثر رطوبت گچ‌های آن قسمت فرو ریخته و دست‌اندرکاران به جای آن که تمام سقف را گچ کاری کنند، همان قسمت را ترمیم و رنگی بر روی آن زده بودند.

سادۀ، ساده درست مثل مسجد جامع شهر جیرفت در 53 سال قبل و در یک کلام اتاق و اثاث‌البیت درست مثل خود حضرت آقا انقلابی باقی مانده بود با خودم گفتم این است سرای رادمردی که جهان استکبار را به چالش و مبارزه فراخوانده.

یاد سخن حاج قاسم سلیمانی این سردار بزرگ و بی‌مرز جهان اسلام و مالک اشتر زمان که همواره خود را کم‌ترین سرباز ولایت می‌داند، افتادم،« حضرت آقا خیلی تا خیلی ساده‌زیست و سخت‌معاش است در حد افراد معمولی جامعه و شاید هم پایین‌تر».

چشم‌هایمان بر در و نفس‌ها در سینه حبس و چشم انتظار رویت خورشید، ناگهان ولوله‌ای برپا و بوی یار فضا را معطر و حضرت یار از آستانه در تشریف فرما و تو گویی که خورشید آن روز طلوعی دوباره داشت.

از در درآمدی و من ز خود به در شدم

گفتی که از این جهان به جهان دگر شدم

اشک شوق دیدار بر دیدهگان حلقه زده و از پشت پرده اشک روی مه جبین و خورشید و شش را به نظاره نشستیم.

در جهان قصه حسن تو نشد فاش هنوز

تو دل خلق جهان صید کنی باش هنوز

باش تا نقش تو را سجده کند لعبت چین

ز آن که فارغ نشد از نقش تو نقاش هنوز

بعد از احوال‌پرسی و گزارش رئیس قوه قضائیه حضرت آقا شروع به ارائه رهنمود فرمودند و من مبهوت و مسحور چشمان و سیمای با صلابت و در عین حال آرام آقا.

نقاش زمان چون به دو چشمان تو پرداخت

دیوانه شد از طرز نگاهت قلم انداخت

*دیدار چهره به چهره یار باورم نمی‌شد‌

منم که دیده به دیدار دوست کردم باز

چه شکر گویمت ای کارساز بنده نواز

و به قول حضرت حافظ:

در نظر بازی ما بی‌خبران حیرانند

و اصلا همه همین‌طور بودند:

می‌خواره و سرگشته و رندیم و نظر باز

آن کس که چو ما نیست در این شهر کدام است‌

کلام حضرت آقا آغازی داشت و پایانی و ختم سخن یار پایانی شد بر قصه نظر بازی ما و گویا این ساعت رفته آنی بود و لحظه‌ای که چه زود گذشت.

دریغا عیش شبگیری که در خواب سحر بگذشت

ندانی قدر وقت ای دل مگر وقتی که در مانی

ولی توفیق بزرگی عاید شد، دیدار تک، تک عشاق با حضرت یار، من و آقای موحد هم شرفیاب شدیم.

دستم نداد قوت رفتن به پیش یار

چندی به پای رفتم و چندی به سر شدم

به هر حال در کنار دلارام آرام گرفته و محو جمال یار شدیم.

من نمی‌یابم مجال ای دوستان

زان که او دارد جمالی بس جمیل

با چشمانی انباشته از اشک شوق دیدار عرض کردم: از خطه جیرفتم شهری که افتخار میزبانی حضرتعالی را داشته و اهالی این دیار این میزبانی را مایه فخر و مباهات خود می‌دانند.

حضرت آقا با تفضل و تفقد فرمودند: به جیرفتیان سلام برسانید.

پایان دیدارها با اذان مغرب همراه شد و توفیق دیگری حاصل آمد، همراه و همگام با خورشید به سمت حیاط که محل برگزاری نماز جماعت بود حرکت کردیم و ما نظاره‌گر حرکت سرو روانمان:

ای سرو باغ حسن که خوش می‌روی به ناز

عشاق را به ناز تو هر لحظه صد نیاز

نماز به امامت حضرت آقا بر روی زیلوهای سادۀ بافت یزد اقامه شد و ما قبل از اقامه نماز قامت یار را به نظاره بنشستیم:

فرخنده باد طالع نازت که در ازل

ببریده‌اند بر قد سروت قبای ناز

و بعد از نماز بر سفرۀ ساده افطاری آقا میهمان و شدیم هم نمک با دلدادر، باز هم فرصت ابراز ارادت حقیر به محضرشان، این آقای ما چقدر ساده و دوست داشتنی است.

از آن رو است یاران را صفاها با می لعلش

که غیر از راستی نقشی در آن جوهر نمی‌گیرد‌

این دیدار و فیض حضور تا حوالی 10 شب ادامه داشت و با خداحافظی معظم له پایانی بود بر نعمت درک محضرشان و اگرچه حقیر شاعر نبوده و نیستم، اما فضای آن شب شعری را در ذهنم خلق کرد.

مه لقا خورشید وشم، امشب دعایت می‌کنم

جان از آن تو است، سر را هم فدایت می‌کنم

بوسه باران چون نمودم روی خوشتر از گلت

ای نگار بی‌بدیلم، دیده را من فرش پایت می‌کنم

اکنون حلاوت و شهد شیرین شبانگاه هفتم تیرماه 94 به عنوان ره‌توشه، سال‌ها در جان و روان ما دو نفر مانا و ماندگار باقی می‌ماند، اما:

گفتم ببینمش مگرم درد اشتیاق

ساکن شود، بدیدم و مشتاق‌تر شدم

......................................

یادداشت از: دادخدا سالاری

کشف اشیای 2500 ساله در کرج

 به گزارش هلیل،ماموران اطلاعات سپاه امام حسن مجتبی (ع ) استان البرز، اشیاء تاریخی 2500 ساله را در کرج کشف کردند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی سپاه امام حسن مجتبی (ع ) استان البرز، ارزش تقریبی این اشیاء تاریخی 40 میلیارد ریال برآورد شده است.

این اشیاء عتیقه شامگاه چهارشنبه دهم تیرماه جاری دریک عملیات ضربتی از یک باند قاچاق اشیاء تاریخی دراستان البرز کشف شد.

اشیاء کشف شده با قدمت دو هزار و 500 ساله متعلق به شهرستان جیرفت استان کرمان است که توسط قاچاقچیان به شمال کشور انتقال و پس ازآن در راه استان البرز خودروی قاچاقچیان توسط ماموران اطلاعات سپاه البرز متوقف شد.

قرار بود این اشیاء تاریخی درالبرز و تهران به فروش برسد که قاچاقچیان ناکام ماندند.

براساس این گزارش این باند قاچاق عتیقه درسال های گذشته اشیای تاریخی شهرستان جیرفت را با قیمت های نجومی به دلالان و کلکسیونرهای تهران و کرج می فروختند.

در این گزارش اشاره ای به تعداد دستگیر شدگان نشده است.

شیرینی افطار با نعمت برق در گرمای 50 درجه‌ای و خرما‌پزان + تصاویر

ه گزارش سایت خبری-تحلیلی هلیل،اینجا آب، خاک و زمین حاصلخیز وجود داراد اینجا هم دستهایی وجود دارند که به سمت نیازها و خواسته های مردم دراز میشوند و آنها را به گرمی میفشارند.

اینجا رمشک یا همان رام اشک در جنوبی ترین نقطه استان کرمان در دل محرومیت و فقر صدای پای خدمتگذاران واقعی مردم به گوش میرسد. وقتی به عمق 700 کیلومتری استان کرمان به همراه مدیرعامل شرکت برق جنوب سفری داشتیم نه اینکه به بهانه دیدن ساختمانهای شیشه ای یا برجهای سر به فلک کشیده بلکه برای شریک شدن در لبخند رضایتمدنی مردم با گذشت یک سال از وعده ای که به آنها داده شده بود.

صبح  روز سه شنبه  از جیرفت برای افتتاح وعده مدیرعامل توزیع برق جنوب استان در دهستان رمشک سفر کاری خود را در سیزدهمین روز ماه مبارک رمضان آغاز کردیم، شاید روزی سخت و طاقت فرسا بود اما طعم شیرین این سفر زمانی لذت بخش شد که زنان و دختران روستایی در مسیر برای ما دست تکان میدادند و لبخند میزدند. با گذر از شهرستانهای عنبرآباد و کهنوج مسیر خود را به سمت قلعه گنج ادامه دادیم با طی مسافت 165 کیلومتری به قلعه گنج رسیدیم، زیرا که دهستان رمشک از توابع بخش چاه دادخدا با جمعیتی بیش از 13 هزار نفر در تقسیمات جغرافیایی این شهرستان سوسو میزند.

حرکت به سمت دهستان رمشک یا همان سرزمین محرومیت و زیبایی را ادامه دادیم، هوا گرم اما چندان رنج آور نبود زیرا که اینجا خبر از تشریفات و تجملات نبود و ما با آسودگی خاطر برای قیچی روبانی میرفتیم که سالها حق مردمی بود که با عدم تقسیم عادلانه منابع همواره در گرما گرم کپرهای خود لوار داغ را میزبان گونه های کودکان  خود می دیدند ب. کودکانی که تنها دلخوشی آنها در این بود که در رودخانه مشهور رمشک و یا حوض موتورهای آب تن را به خنکای آب بسپارند و یا دست به خاک و شن شوند و خود را با رها کردن در شنزارها در کنار نخلستانهای سر به فلک کشیده سرگرم کنند زیرا قطعی مکرر برق امان از روزگار آنها بریده بود و به جز این سرگرمی دیگری نداشتند، گیرنده های تلوزیونی هم دستخوش برق شده بودند و شاید این ادعا را میتوان کرد که شرمنده بودند.

وقتی که مسافت 160 کیلومتری برای رسیدن به رمشک به پایان رسید به کپرها و خانه های نوسازی رسیدیم که کنار رودخانه همچنان بر گرده زیباییهای رمشک نظاره گر بودند. عبور از بستر رودخانه کمی مسیر حرکت را سخت کرد اما با هر زحمتی بود به مرکز دهستان رسیدیم، جایی که به مردمان این سرزمین قول داده بودیم که پیام آنها را به مدیرعامل برق جنوب برسانیم. پیامی که در آن شکوه و گلایه از افت ولتاژ برق و قطعی پی در پی آن بود که در یک همایش در مرکز استان را از دورترین نقطه به گوش مسئولی رساندیم که امروز به دعوت وی برای افتتاح طرح برق رسانی جهت توسعه و رفع افت ولتاژ دهستان رمشک با اعتباری بیش از 2 میلیارد ریال آمده بودیم.

شاید اینجا احساس خوبی داشتیم زیرا در طول دوران کار خبری هر زمان به مردم قول میدادیم که مسئولان حتما به فکر شما هستند به این قول زیاد خوشبین نبودند ولی وقتی که این پروژه برای رضایتمندی مردم در گرمای 50 درجه ای خرما پزان وارد مدار شد ما نیز از طرف مردم به مسئولان درد آشنا که در این راستا تلاش کرده اند، خسته نباشید، میگوییم.

اگر چه در این نقطه از رمشک دیگر قطعی مکرر برق و سوختن وسایل خانگی برطرف شد اما کمی آنسوتر هفت خانوار زندگی سختی را در کپرهای خود با فاصله صفر کیلومتر با تیرهای برق و مخزن آب میگذرانند، روزگار سخت این خانوارهای رمشکی حکایت تلخی است که به گفته پیره زنی از این خانواده ها چندین سال پیش در آبادی بالاتر کنار طایفه ای دیگر زندگی میکردند که به آنها اجازه داده بودند در آنجا با ساختن کپر در همسایگی آنها میهمان باشند اما بعد از اینکه برق رسانی به این روستا صورت گرفته است اهالی عذر ادامه سکونت آنها را میخواهند و اجازه ساخت و ساز به آنها نمیدهند. با این اتفاق پیرمردی به نام هاشم بزرگ این هفت خانوار برای کوچ اهالی تصمیم میگیرد و در نزدیکی مرکز رمشک محلی را برای زندگی انتخاب میکنند اما بی تدبیری مسئولان وقت رنج زندگی این افراد را مضاعف کرده است چرا که چگونه برای احداث واحدهای مسکونی برای آنها همکاری کرده اند، بدون اینکه برای تأمین برق و آب مورد نیاز آنها فکری کرده باشند. ناگفته نماند پیش از این برق رسانی شرایط خاصی را نداشت اما از دو سال قبل باید به استناد کد آبادی اعتبار لازم برای این منظور لحاظ شود حالا این آبادی بدون کد بین تیرهای برق و مخزن آب سرش بی کلاه مانده است.

پیره زنی با لهجه محلی که کمتر متوجه منظور سخنان او میشویم فریاد میزند، خدا خیرتان بدهد، عکس بگیرید و به همه بگویید ما در این برهوت چه میکشیم ما آب و برق نداریم به نظر شما باید چه کنیم؟ وقتی که خبرنگار ما قول داد، صحبت های شما را به گوش استاندار میرسانم، پیره زن با ترس و دلهره التماس میکرد نه به استاندار نگویید!!! که توسط یکی از اهالی متوجه شد هدف ما از رساندن این پیام حل مشکلات است و نه تنبیه!! که ما هم قول دادیم حتما درد و غم آنها را در کنار امکانات بی بهره و کلمنهای آبی که با یخ قرضی از آبادی پایین تر پر شده اند به گوش استاندار برسانیم.

در این بین مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب نیز به خبرنگار ما خیره شد و با تاسف گفت: کد آبادی ندارند و اگر امروز این آبادی کد دریافت کند در کمتر از یک هفته مشکل آنها را حل میکنم و کد گرفتن در حوزه اختیارات من نیست و متأثر هستم که در فاصله صفر کیلومتری برق و آب هموطنان ما اینگونه زندگی میکنند.

حس خبرنگاری به من گفت به هر طریقی که شده باید کد آبادی را گرفت تا اینکه در سفر بعدی چراغهای زرد و کوچک در جلوی این خانه ها نیز روشن شوند و من نیز همواره در مسیر اطلاع رسانی خواسته و نیازهای مناطق محروم مصمم متر از گذشته گام بردارم و از برآشفته شدن، مسئولان در برابر انتقادها نهراسم زیرا مسئولانی هم هستند که از انتقادها به خوبی استقبال میکنند.

با توجه به اینکه این محل به پیشنهاد هاشم برای سکونت این هفت خانوار انتخاب شده است به نام هاشم آباد معروف است.


عبدالوحید مهدوی نیا مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب که به منظور بهره برداری از پروژه برق رسانی توسعه و احداث شبکه مرکز دهستان رمشک در کاهش افت ولتاژ برق به این دهستان سفر کرده بود اظهار داشت: این پروژه با پیگیریهای خبرنگاران و رسانه ها امروز به بهره برداری میرسد که امیدواریم رسانه ها همواره به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولان در تأمین نیازهای مردمی تلاش کند.

وی بیان داشت: این پروژه با اعتباری بیش از 2 میلیارد ریال و با احداث سه دستگاه پست هوایی، 350 متر شبکه فشار متوسط و یک هزارو 500 متر شبکه فشار ضعیف انجام شده است که 100 خانوار از نعمت برق بهره مند شده اند.

مهدوی نیا از ادامه روند کار با اعتباری بیش از یک میلیاردو 300 میلیون ریال که در دست اجرا است خبر داد و افزود: در هفته دولت این پروژه نیز افتتاح میشود که قول میدهم در مرکز دهستان رمشک مشکل برق نداشته باشیم.

وی با ابراز تأسف از وضعیت اهالی آبادی هاشم آباد و شکوه های مطرح شده از سوی آنها خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه روستای هاشم آباد کد آبادی ندارد برای برق رسانی به آن دچار مشکل هستیم و به محض اینکه این مشکل برطرف شود در کمتر از یک هفته نسبت به برق رسانی به آنها اقدام میکنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب ادامه داد: در گذشته کد آبادی در برق رسانی به خانوارها مهم نبود اما از دو سال قبل هرگونه خدمات رسانی در حوزه برق منوط به داشتن کد آبادی است که این مهم متأسفانه در حوزه اختیارات برق نیست و مسئولان شهرستان و استان باید برای کمک به مردم در این راستا اقدام کنند.

بر پایه ی این گزارش ،اگر چه روز کاری ما در یکی از روزهای گرم تابستان سپری شد، اما روزه خود را با شیرینی لبخند اهالی رمشک افطار کردیم که امیدواریم همانگونه استاندار محترم کرمان  مسئولان به صورت دلسوزانه نسب به رفع مشکل افت ولتاژ و برق رسانی به مناطق محروم اهتمام ویژه داشته اند برای گرفتن کد آبادی روستای هاشم آباد تلاش کنند و این محرومیت را در کنار امکانات اولیه آب و برق برطرف کنند.

یادآور می شود،در این آین از خبرنگار فارس و سایت خبری هلیل به دلیل پیگیری رفع مشکل برق دهستان رمشک از طرف مدیرعامل توزیع برق جنوب تجلیل شد.

 

 

نرگسان محروم از همه امکانات +تصاویر

عنبرآباد، دهستان نرگسان شرقی‌ترین نقطه شهرستان عنبرآباد است که امکانات اولیه برای زندگی مردم این روستاها فراهم نیست و روستاهای این دهستان در اوج بی‌توجهی با مشکلات ریز و درشت دست و پنجه نرم می‌کنند.

شاید کمتر کسی به این نکته بیندیشد که هنوز در کشور ما مردمی هستند که در کپر زندگی می‌کنند و آب شرب بسیار ناسالمی دارند، بعد از گذر از روستای کوشکمور وارد دهستان محروم نرگسان می‌شویم، دهستانی با مرکزیت روستای کلجک که 60 روستا و آبادی را در خود جای داده است.

تنها راه ارتباطی مردم نرگسان با مرکز بخش جبالبارز نیمه‌تمام است

مردمانی عشایر و زحمتکش که با همه کاستی‌ها هنوز لب به گلایه باز نمی‌کنند وقتی سئوال می‌شود که از وضعیت موجود راضی هستید؟ بدون فوت وقت، دعا به جان حضرت امام و رهبری می‌خوانند و احساس رضایت دارند از وضعیتی که در آن زندگی می‌کنند، اما گلایه‌ها در دل دارند، هنوز هم مانند اوایل انقلاب با روحیه جهادی زندگی می‌کنند و با این تفکر که اگر گلایه‌ای داشته باشند، موجب شادی دشمنان این انقلاب می‌شوند.

بعد از گذر از روستای استارم تنها روستایی که در دهستان نرگسان جاده آسفالته دارد، به نخستین رودخانه این منطقه می‌رسیم رودخانه بزرگ باباعیسی، عرض این رودخانه بیش از 400 متر و تنها راه ارتباطی مردم نرگسان با مرکزیت بخش جبالبارز جنوبی است.

بیش از هفت سال است که از آغاز ساخت پل این رودخانه می‌گذرد، اما فقط دیوارهای اطراف آن کشیده شده و کافیست لحظه‌ای به این فکر کنیم بیماری از یکی از روستاهای نرگسان بخواهد برای درمان به مردهک و سپس به دیگر نقاط کشور منتقل شود یا دانش‌آموزی که چندین سال با مشقت درس خوانده است و حالا امتحان کنکور دارد و در حال عبور از نرگسان به مردهک باشد، یک باران ببارد تا رحمت خداوند به دلیل کم‌کاری مسئولان تبدیل به بزرگ‌ترین بلای آسمانی برای مردم این منطقه شود.

اوضاع مدرسه بچه‌های روستای کلجک اصلا مناسب نیست

بعد از عبور پرمشقت از رودخانه باباعیسی به کلجک مرکز دهستان نرگسان می‌رسیم روستایی طولی در امتداد رودخانه کلجک قسمت جنوبی روستا بسیار سرسبز و خوش آب و هواست که به همین دلیل آن را کوش کلجک می‌نامند، با درآمیختن درختان جگ و گز و گل‌های رنگارنگ خرزهره منظره‌ای ستودنی شکل گرفته و خداوند اوج ظرافت را در نقش و نگار این روستا به کار برده است.

کلجک نسبت به دیگر روستاها از امکانات بهتری برخوردار است، هرچند مردم این روستا هم از نعمت آب شرب محروم هستند و آب چشمه‌های بالادست رودخانه را با مشقت فراوان در لوله‌های یک‌اینچی به منازل منتقل می‌کنند.

چند میز و تخته سیاه و موکت پاره در کنار پرچم خوش‌رنگ کشور بر بلندای جگی تنومند گواه این مدعاست که اوضاع مدرسه بچه‌های این روستا اصلا مناسب نیست، چگونه دانش‌آموزان دبستانی در زمستان‌های سرد و خشک این منطقه کوهستانی این وضعیت را تحمل می‌کنند را حتی نمی‌شود در ذهن تداعی کرد.

نبود راه مناسب زیتون‌داران منطقه را رنج می‌دهد

در ادامه مسیر اوضاع جاده خیلی بدتر می‌شود از بارندگی چند روز قبل یک ماشین پیکان در وسط یکی از رودخانه‌ها گیر کرده بود و صاحب آن جان خود را برداشته و فرار را به قرار ترجیح داده بود با کمک مردم روستا با سختی فراوان ماشین را از بستر رودخانه بیرون کشیدیم و به مسیر حرکت خود ادامه دادیم.

جاده بین کلجک و نرگسان بسیار نامناسب بود و به زحمت نرگسان رسیدیم، روستای بزرگ و بیش از 700 نفر جمعیت که بزرگ‌ترین باغ زیتون شهرستان در امتداد آخرین رشته کوه‌های زاگرس گویی تا شرق ادامه دارد و تا چشم کار می‌کند زیتون‌ها مانند شال سبزی بر گردن دشت نرگسان پیچیده‌اند.

بیش از 7 هزار بوته زیتون در کمرکش کوه‌های نرگسان قرار دارد که بسیاری از افراد این روستا و روستاهای اطراف در این باغ مشغول هستند و از این راه امرار معاش می‌کنند.

محمدی معتمد روستای نرگسان و صاحب این باغ بزرگ از سختی برداشت زیتون‌ها می‌گوید و از راه نامناسب گلایه دارد که سبب شده، نتواند از دستگاه‌های مکانیزه برای برداشت میوه‌های باغات خود استفاده کند و یا بعد از برداشت بتواند محصول خود را به راحتی به بازار فروش انتقال بدهد.

بزرگ‌ترین پل بخش جبالبارز جنوبی تأمین اعتبار نشده است

غلامرضا تناور رئیس اداره راه و شهرسازی عنبرآباد در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: در سال 92 تمام اعتبار ما برای کنترل جاده‌های روستایی شهرستان عنبرآباد، 50 میلیون تومان بوده است که این مبلغ حتی هزینه سوخت وسیله‌های نقلیه ما نمی‌شود.

تناور بیان کرد: بیش از هفت سال از آغاز بزرگ‌ترین پل بخش جبالبارز جنوبی در روستای کلجک می‌گذرد، اما چندین سال است که این پروژه تامین اعتبار نشده و بدون کوچکترین تغییری به حال خود رها شده است.

رئیس اداره راه و شهرسازی عنبرآباد ادامه داد: ما از فرماندار شهرستان عنبرآباد انتظار داریم با پیگیری لازم و تخصیص اعتبار از اعتبارات ملی و استانی دست ما را برای فعالیت و محرومیت‌زدایی در این منطقه باز بگذارند.

اداره برق به دلیل نداشتن امتیاز برق خانه بهداشت را قطع کرد

تناور افزود: جاده کلجک نرگسان را بدون یک ریال اعتبار با کمک چند پیمانکار خاک‌ریزی کرده و نتوانستیم هزینه پیمانکاران را پرداخت کنیم و کار به‌صورت نیمه‌تمام رها شده است و کسی حاضر نیست با این شرایط پروژه‌های ما را به اتمام برساند.

در روستای نرگسان یکی از سه خانه بهداشت دهستان قرار دارد که به دلیل نداشتن امکانات لازم بلا استفاده مانده است، یکی از اهالی روستا می‌گوید: دو سال پیش اداره برق به دلیل نداشتن امتیاز لازم برق خانه بهداشت را قطع کرد و از آن روز به بعد این مکان کاملا تعطیل است و مردم این منطقه از ابتدایی‌ترین امکانات بهداشتی هم برخوردار نیستند.

نبود برق امری طبیعی در دهستان نرگسان تلقی می‌شود

بدون شک یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های خدمات‌رسانی به مردم این منطقه خطوط انتقال برق هستند که دورافتاده‌ترین روستاهای این منطقه را نیز زیرپوشش قرار داده‌اند، اما این شبکه در طول سالیان گذشته بسیار فرسوده شده به‌گونه‌ای که با کم‌ترین بارندگی مردم این منطقه دو تا سه روز بدون برق می‌مانند و استمرار این امر سبب شده که نبود برق چیزی کاملا طبیعی در دهستان نرگسان تلقی شود.

بارندگی روز شنبه هفته جاری سبب شد به دلیل آزاد شدن یک المنت دو روز برق در این منطقه نباشد و طی این دو روز مردم برای ماه رمضان از یک لیوان آب خنک نیز محروم بودند.

از دیگر معضلات دهستان نرگسان نبود آنتن یا سیگنال مناسب تلفن چه خطوط روستایی و یا دیگر اپراتورهای موجود است بیش از پنج دکل انتقال خطوط تلفن در روستاهای منطقه وجود دارد که تمام آنها بلااستفاده مانده و مردم این منطقه هیچ‌گونه ارتباط سیاری به نقاط دیگر کشور ندارند.

دکل‌های موجود مخابرات در منطقه تحت نظر مخابرات نیستند

محمد قاسمی رئیس اداره مخابرات شهرستان عنبرآباد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: دکل‌های موجود در روستای فوق توسط وزارت کشور راه‌اندازی شده و تحت نظر مخابرات نیستند و از شماره‌های خاصی پشتیبانی می‌کنند.

وی با بیان اینکه هزینه تعمیر دستگاه‌های موجود در این روستاها بسیار زیاد است و شرکت سازنده آنها در استان کرمان نیست تا پاسخگو باشد، بیان کرد: بدون شک پیگیری مسئولان شهرستان را می‌طلبد که این مشکل را برطرف کنند و در این زمینه آماده هرگونه همکاری هستیم.

در ادامه به روستای واقعا محروم ترشاب می‌رسیم که باز هم مشکل اصلی راه است و مشکلات مشترک دیگر از جمله آب، تلفن، تلویزیون و مدرسه، البته در این روستا توسط گروه جهادی فدائیان عدالت یک حسینیه ساخته شده که در حال حاضر به‌عنوان مدرسه نیز از آن استفاده می‌شود.

با عبور از روستای کوچک ترشاب به دل‌مهدی می‌رسیم، چشمان متعجب ما خانه‌های کپری که دست در دست هم به‌صورت دوار ساخته شده است تا به گفته اهالی روستا در مقابل توفان‌ها مقاومت بیشتری داشته باشد را مناظره می‌کند.

مردم دل‌مهدی از سوختن خانه‌هایشان در تابستان خبر می‌دهند که سبب می‌شود تمام دارایی آنها در آتش نابود شود و دلیل عمده آتش‌سوزی‌ها را عبور سیم‌های برق نامناسب از داخل کپرها می‌دانند آنها از اجرا نشدن طرح کپرزدایی، نبود آب شرب مناسب، نداشتن سیگنال‌های تلویزیون و نبود دیگر امکانات اولیه زندگی بسیار ناراضی هستند.

سختگیری بانک‌ها مانعی برای دریافت تسهیلات ساخت خانه است

سیدی رئیس اداره بنیاد مسکن شهرستان عنبرآباد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارتباط با معضل خانه‌های کپری در این منطقه با بیان اینکه بیش از 12 هزار وام ساخت خانه در روستاهای عنبرآباد واگذار شده است، اظهار کرد: در بخش نرگسان در سال جدید 70 درصد متقاضیان به بانک معرفی شده‌اند که با سختگیری بانک برای ضمانت تعداد اندکی از آنها توانسته‌اند از تسهیلات موردنظر استفاده کنند.

وی افزود: مشکل دیگری که در این منطقه وجود دارد، این است که بیشتر مردم جبالبارز جنوبی در روستاهای اطراف شهرستان مشغول به‌کار در گلخانه‌ها هستند و 80 درصد وام‌های پرداختی در زمینه مسکن به جای ساختن خانه در بخش جبالبارز جنوبی به بخش مرکزی منتقل شده و تابستان‌ها که به روستاهای خود باز می‌گردند، خانه مناسبی ندارند و در کپرها زندگی می‌کنند.

روستاهای گورناصر و کوه‌شاه و چندین آبادی کوچک حتی برق هم ندارند

سیدی ادامه داد: طی چهار ماه گذشته به دلیل سخت‌گیری بانک‌ها و خواستن دو ضامن کارمند کسی موفق نشده است تا وام مسکن دریافت کند و ما راضی به برگشت اعتبار از شهرستان خود نیستیم و طی درخواستی از طرف مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان از فرمانداران شهرستان‌های جنوبی خواسته شده تا رضایت بانک‌ها را برای واگذاری زودتر وام‌ها جلب کند تا مردم بی‌بضاعت روستاها هم بتوانند از خانه مناسب برخوردار شوند، اما در جلساتی با مدیران بانک‌ها در سطح شهرستان تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: ما یک‌هزار امتیاز واگذاری تسهیلات داریم که طبق خواسته بانک‌ها 2 هزار ضامن می‌خواهد که کسی نمی‌تواند با شرایط موجود ازاین وام‌ها استفاده کند و باید مسئولان حمایت کنند.

در ادامه با عبور از روستای دل‌مهدی به سمت روستای گورناصر و کوه‌شاه حرکت می‌کنیم که وسیله نقلیه ما تا اینجا هم با تحمل مشقت فراوان ما را یاری کرد و دیگر تاب حرکت در این جاده مال‌رو را ندارد و هوا نیز رو به تاریکی می‌رود و چاره‌ای جز بازگشت نیست. یکی از دهیاران منطقه نرگسان ما را در این سفر همراهی می‌کرد که طبق گفته‌های او روستاهای گورناصر و کوه‌شاه و چندین آبادی کوچک حتی برق هم ندارند.

احداث 13 کیلومتر جاده در منطقه نرگسان در دستور کار قرار دارد

محمد سالاری بخشدار جبالبارز جنوبی در ارتباط با مشکلات روستاهای این منطقه اظهار داشت: 13 کیلومتر جاده با اعتبار ملی در منطقه نرگسان در دستور کار قرار دارد و به‌زودی فاز دوم آن توسط اداره راه و شهرسازی شهرستان آغاز و بسیاری از مشکلات منطقه در زمینه راه برطرف می‌شود.

وی در زمینه نبود سیگنال‌های تلفن و بلاتکلیف بودن مسئولیت این مهم در بخش روستایی جبالبارز جنوبی عنوان کرد: در پی سفر مقام معظم رهبری در سال 84 از اعتبارات آن سفر بابرکت بیشتر روستاهای محروم استان کرمان با نصب دکل‌هایی توسط بخش خصوصی به دریافت سیگنال‌های تلفن همراه و خطوط روستایی مجهز شدند.

سالاری عنوان کرد: بعد از یکی دو سال به دلیل کوهستانی بودن منطقه و نداشتن استانداردهای لازم دچار مشکلات فراوانی شد و شرکت متولی آنها پس از بروز این مشکلات برای عیب‌یابی و تعمیر آنها پاسخگو نیست و قطعات گران‌قیمت آنها مزید بر علت شده است و بعد از واگذاری مخابرات به بخش خصوصی نسبت به تغیر و تحول این دکل‌ها اقدامی صورت نگرفته است.

تا اواسط  تابستان نسبت به آبرسانی در دهستان نرگسان اقدام می‌شود

وی افزود: دغدغه اکثر مردم منطقه نرگسان نداشتن آب شرب مناسب است که با گذاشتن اعتبار لازم برای سال 94 توسط فرمانداری بسیاری از روستاهای بخش جبالبارز جنوبی مشکلاتشان در این راستا برطرف و بعد از اتمام پروژه آب مجتمع روداب تا اواسط  تابستان با تمام توان نسبت به آبرسانی در دهستان نرگسان اقدام می‌شود.

بخشدار جبالبارز جنوبی ادامه داد: انتظار ما از شوراهای اسلامی روستاها خیلی بیشتر است، مردم نجیب و عشایر روستاها خود نمی‌توانند به بسیاری از مشکلات خود رسیدگی کنند، زیرا شغل آنها اجازه تردد همه روزه به مرکز بخش و شهرستان را نمی‌دهد.

سالاری خاطرنشان کرد: به‌ویژه در زمینه بحث کپرزدایی باید شوراها صدای مردم باشند و برای برطرف کردن این مشکل بزرگ با بخشداری و بنیاد مسکن همکاری لازم را داشته باشند تا بتوان مشکلات را برطرف کرد.

اختصاص 20 میلیارد ریال برای رفع افت ولتاژ برق کهنوج

کهنوج، عبدالوحید مهدوی‌نیا ظهر امروز در دیدار با فرماندار کهنوج از اختصاص مبلغ 20 میلیارد ریال تسهیلات برای رفع افت ولتاژ برق شهر کهنوج از محل بند ب ماده 133 قانون برنامه پنجم خبر داد.

 

مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب کرمان بیان کرد: سه روستا در سال 93 با اختصاص مبلغ 2 میلیارد ریال اعتبار برق‌دار شدند.

 

مهدوی‌نیا به تعرفه‌های برق مناطق گرمسیری استان از فروردین تا پایان مهر ماه اشاره کرد و افزود: به ازای هر یک‌هزار کیلووات 136 ریال و یک تا 2 هزار کیلووات 151 ریال و به ازای هر سه تا 4 هزار کیلووات مصرف برق 164 ریال محاسبه می‌شود.

 

سیدمحسن صمدانی فرماندار کهنوج با بیان اینکه افت ولتاژ در شهر کهنوج وجود دارد، اظهار داشت: باید با همدلی و همزبانی مشکل رفع ولتاژ برق را برطرف کنیم.

مجلس لایحه استانی شدن جنوب کرمان را قطعا تصویب می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، فرج‌الله عارفی دوشنبه شب در آیین تجلیل از معلمان نمونه و پیشکسوت در این شهرستان اظهار داشت: باید در قانون برنامه ششم مسئله معیشت معلمان را مانند همه مدیران ببینیم، زیرا در تمام دنیا به معلمان توجه می‌شود.

 

وی بیان داشت: در زمینه رفع مشکل زمین‌های فرهنگیان شهرستان جیرفت با وزیر سابق و وزیر کنونی جلسه گذاشتیم و موضوع مورد بررسی قرار گرفت، به دلیل اینکه این زمین‌ها روی زون آبی قرار دارند، امکان صدور مجوز نیست که پیشنهاد ایجاد طرح فاضلاب شهری را برای رفع مشکل دادیم و یا اینکه ساماندهی رودخانه شور در اولویت گذاشته شود تا از محل فروش آن مشکل فاضلاب شهر جیرفت برطرف شود.

 

عارفی افزود: اما یک مشکل وجود داشت که بر اساس قانون فقط می‌توانند، زمین‌ها را اجاره دهند که بر اساس قانون سال 94 آن را اصلاح کردیم که به وزارت نیرو اجازه داده شد برای ساماندهی این کار زمین‌ها را فروخته و از محل فروش آن طرح ساماندهی رودخانه شور را اجرا کند که مشکل حل می‌شود.

 

نماینده مردم شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد این بود که یا پول آنها به قیمت کارشناسی داده شود یا اگر فرهنگیان خواستند از محل طرح ساماندهی که مصوب قانونی شده است این مشکل حل شود.

 

عارفی در مورد اداره کل آموزش و پرورش جنوب کرمان بیان داشت: مشکل در مصوبه سال 86 است و اگر دولت لایحه استانی شدن را بدهد، مجلس قطعا تصویب می‌کند، مشکل ما مانع قانونی است که در قانون خدمات مدیریت کشوری در سال 86 به تصویب رسیده بود که منافع جنوب کرمان به ویژه جیرفت را به خطر انداخت و تنها راه حل این است که از طریق لایحه انجام شود.

 

وی خاطرنشان کرد: 163 نماینده مجلس شورای اسلامی سال گذشته از رئیس جمهور طی نامه‌ای خواستند که به دلیل ظرفیت عظیم جنوب کرمان و عدم توانایی استان در مدیریت منابع آن این منطقه را استان کند که قطعا در تصویبی که لایحه دولت می‌دهد بیش از 170 نماینده مجلس امضا می‌کنند.

پیگیر رفع مشکلات سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان هستم/ خبرهای خوشی برای جنوب در راه است

 
 

 

 
94/02/12 - 10:15
شماره: 13940212000059
نسخه چاپيارسال به دوستان
استاندار کرمان:
پیگیر رفع مشکلات سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان هستم/ خبرهای خوشی برای جنوب در راه است

استاندار کرمان گفت: به صورت جدی پیگیر رفع مشکلات سازمان صنعت، معدن‌ و تجارت جنوب کرمان هستم و وزیران با دولت در تمام زمینه‌ها مشورت می‌کنند و ما هم سعی می‌کنیم، رضایت مردم را تامین کنیم.

خبرگزاری فارس: پیگیر رفع مشکلات سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان هستم/ خبرهای خوشی برای جنوب در راه است
 

علیرضا رزم‌حسینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جیرفت در پاسخ به ابراز نگرانی‌ها در خصوص عدم فعالیت معادن در جنوب کرمان با توجه به معضل بیکاری و خشکسالی اخیر که کشاورزی را تحت‌الشعاع قرار داده اظهار داشت: از ائمه محترم جمعه و فرمانداران جنوب کرمان خواسته‌ام که برای رفع موانع فعالیت معادن با همکاری مردم و معتمدین اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه یک عده‌ای با شیوه‌های مختلف برای فعالیت معادن در جنوب کرمان مزاحمت ایجاد می‌کنند، بیان داشت: باید با همکاری همه مردم و معتمدین کاری بکنیم که زمینه سرمایه‌گذاری در معادن فراهم شود و اگر یک عده‌ای از فعالیت معادن ممانعت می‌کنند این امر نباید موجب شود که هیچ سرمایه‌گذاری صورت نگیرد.

رزم‌حسینی با اشاره به فعالیت معدن تیتانیوم کهنوج تصریح کرد: به غیر معدن تیتانیوم کهنوج هیچ‌کاری در حوزه معادن غنی جنوب کرمان انجام نشده که این امر به ایجاد مزاحمت‌ها بر می‌گردد.

وی افزود: سه یا چهار نفر در یک منطقه نباید جلوی سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال را بگیرند و معتمدین محلی با همکاری مردم و ائمه‌جمعه در این زمنیه باید فرهنگ‌سازی کنند.

وی در ادامه‌ی پاسخ به سوال طرح شده و ابراز نگرانی‌ها و اعتراضات ائمه جمعه جنوب کرمان در خصوص زمزمه تقلیل جایگاه سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان گفت: هنوز برای این سازمان اتفاقی نیفتاده است و در پاسخ به این توضیح که "در صف اتفاق است" خاطرنشان کرد: مگر سازمان تا‌کنون منحل شده و یا جایگاهش تقلیل یافته، نه خیر اینگونه نشده است.

استاندار کرمان با نوید به مردم جنوب کرمان کرمان و پاسخ به مطالبه مطرح شده از طرف ائمه‌جمعه در خطبه‌های نماز جمعه هفته قبل تصریح کرد: برای انجام هر کاری و هر تصمیم‌گیری وزیران با دولت مشورت می‌کنند و ما هم به عنوان نماینده دولت در استان سعی می‌کنیم رضایت مردم را تامین کنیم.

استاندار کرمان با بیان این جمله که "قول نمی دهم" اما برای رضایت مردم و توسعه جنوب کرمان و رفع مشکلات مطرح شده در مورد سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان تلاش می‌کنم، ابراز داشت: در حال حاضر اتفاقی نیفتاده است و در حال رایزنی و هماهنگی با آقای نوبخت هستم و به زودی خبر خوشی برای مردم جنوب کرمان خواهم داشت.

وی خاطر نشان کرد: تمام مردم جنوب و رسانه‌ها متوجه حمایت‌های دولت در توسعه منطقه هستند و این روند ادامه دارد.

ضرورت راه‌اندازی اداره کل پزشکی قانونی درجنوب استان

به گزارش سایت خبری-تحلیلی هلیل،رئیس کل دادگستری استان کرمان:ضرورت دارد یک اداره کل پزشکی قانونی درجنوب استان راه اندازی شود تا خدمات رسانی به مردم شریف جنوب استان باسرعت وکیفیت  بیشتری ادامه یابد.

"یدالله موحد" در جلسه شورای قضایی استان باحضور رییس سازمان پزشکی قانونی کل کشور گفت: در قوه قضاییه توسعه از حیث تشکیلات،متوازن ومناسب اتفاق نیافتاده وباعث شده مشکلات و پیچیدگی‌هایی را برای انجام کارهای قضایی بوجود آورد.

وی گفت: قاضی هنگامی که ابزارهای لازم ومناسب کار خود را در دسترس نداشته باشد نمی تواند آن اثربخشی لازم را در حوزه کاری خود داشته باشد.

موحد ابراز کرد: اگر قرار است توسعه‌ای بوجود آید و در جایی حوزه قضایی تشکیل شود بایستی حتما مایحتاج و لوازم کار قضایی نیز فراهم و دیده شود تا شاهد یک توسعه متوازن و جامع باشیم.

نماینده ارشد دستگاه قضایی استان خاطرنشان کرد:عدم توسعه متوازن وکمبود ابزارهای کار قضایی موجب اطاله دادرسی و تاخیر در زمان رسیدگی به پرونده ها و باعث افزایش پرونده‌های انباشته شده در دادگستری خواهد شد.

موحد گفت:متاسفانه استان کرمان از لحاظ آمارافزایش موجودی (انباشتگی پرونده) وضعیت مطلوبی را درسطح کشور ندارد وعلیرغم اینکه درسال گذشته توانسته ایم 5 هزار پرونده از موجودی کسر نماییم.

وی گفت: در ابتدای راه قرار داریم و امیدواریم با تلاش و برنامه ریزی وضعیت را بهبود ببخشیم، و شاهد کاهش موجودی پرونده ها وچابک شدن دادگستری استان باشیم.

رییس شورای قضایی استان کرمان عنوان کرد: ضرورت دارد یک اداره کل پزشکی قانونی درجنوب استان راه اندازی شود تا خدمات رسانی به مردم شریف جنوب استان باسرعت وکیفیت  بیشتری ادامه یابد.
 
وی تاکید کرد: در سازمان پزشکی قانونی کشور طی چندسال گذشته شاهد انجام اقدامات ارزشمندی در حوزه های مختلف نرم افزاری، سخت افزاری وتوسعه فضای اداری بوده ایم اما هنوزتعدادی از شهرستان ها درسطح استان کرمان با مشکل نبود پزشکی قانونی رو به رو هستند.

رییس شورای قضایی استان گفت: استان کرمان با 181 هزار کیلومتر مربع وسعت وجمعیت سه میلیون ویکصدهزار نفر، دارای پراکندگی جمعیتی بیشتر از متوسط کشوری است.
 
نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان با اشاره به اینکه در سطح استان 26 حوزه قضایی داریم،افزود: در استان کرمان 18 دادگستری وجود دارد و دو مجتمع قضایی فعال در شهر کرمان نیز درحال ارائه خدمات قضایی هستند.
 
وی خاطر نشان کرد: در استان 8 دادگاه عمومی بخش داریم که تعداد 5 عدد از آنها در مرکز شهرستان واقع شده اند که هنوز به دادگستری شهرستان ارتقاء پیدا نکرده اند.

چارت سازمانی صنعت،معدن و تجارت جنوب کرمان همانند 31 استان کشور اعلام شود

به گزارش سایت خبری-تحلیلی هلیل،امام جمعه کهنوج گفت: باید چارت سازمانی اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان همانند 31 استان دیگر صادر شود.


حجت‌الاسلام اکبر افشارمنش ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته با اشاره به فرا رسیدن میلاد با سعادت امام جواد (ع) اظهار داشت: عمر این حضرت 25 سال و دوران امامت ایشان 17 سال که همزمان با خلافت مأمون عباسی بود.

وی بیان داشت: بنا به فرموده امام جواد (ع) مومنان نیازمند سه خصلت هستند، که از جمله این موارد می‌توان به عنایت از جانب خداوند اشاره کرد، یعنی اگر انسان به خود متکی باشد، هرگز موفق نخواهد شد.

امام جمعه کهنوج با اشاره به سالروز حمله آمریکا به طبس و شکست آن‌ها خاطر‌نشان کرد: ‌خداوند متعال در جریان حمله آمریکا به طبس لطف خود را شامل حال ملت ایران کرد و سربازان الهی که شن‌ها بودند را برای شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس مأمور کرد.

وی ابراز داشت: البته از این نکته نباید غافل بود، اگر ما بین اهداف جهان سلطه به رهبری آمریکا و محور مقاومت و ایران مقایسه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که در تمام این دوران خداوند یار و یاور ما بوده است.

افشارمنش با اشاره به نمونه‌هایی از امدادهای غیبی از جانب پروردگار تصریح کرد: بوش پدر در سال 1370 زمانی که شوروی سابق فرو پاشید، طرح نظم نوین جهانی را بیان کرد، بعضی از کشورها اعلام کردند که آمریکا یکه تاز عرصه جهانی است و بوش اعلام کرد، دهکده‌ای که کدخدای آن آمریکا باشد، دارای نظم نوین جهانی است و سمت آمریکا سمت کدخدایی است.

وی ادامه داد: زمانی که اتفاق برج‌های دوقلو پیش آمد، بوش پسر اعلام یک جنگ رسمی کرد و گفت که من به دنبال خاورمیانه بزرگ هستم؛ غربی‌ها به دنبال این بودند که تغییراتی را در تمام سطوح در شمال آفریقا و غرب آسیا اتخاذ کنند، اما در این طرح شکست خوردند.

امام جمعه کهنوج اظهار داشت: آخرین توطئه دشمنان نسبت به مردم یمن انجام شد که در آنجا هم شکست خوردند، بنابراین از هیاهوهای دشمن هرگز نباید ترسید، اما ثمره اصلی استمرار امدادهای غیبی اخلاص‌، استقامت‌، وحدت و همدلی است.

وی با اشاره به دستاوردهای ملت یمن در نبرد 27 روزه تصریح کرد: اگر چه مردم یمن نزدیک سه هزار کشته و زخمی دادند که یک هزار و 500 نفر آن‌ها کودکان مظلوم هستند، اما در مقابل این انصارالله بود که با پشتوانه مردمی در مقابل هجمه‌های سنگین هوایی آل‌سعود و حامیانش مقاومت کرد و پس از 27 روز مقاومت یک بار دیگر راهبرد پیروزی خون بر شمشیر و غلبه اراده یک ملت متحد و منسجم بر طوفان‌های ساختگی‌، قدرت نظامی و استکباری را به اثبات رساند.

افشارمنش بیان داشت: مردم یمن توانستند با وحدت و همدلی‌، هماهنگی‌، تقویت انسجام و اتحاد مردمی از هر قومیت و مذهبی و اصرار بر مشترک‌ها و عرق ملی و اسلامی پیروز شوند و شکست مفتضحانه نظامی و به تبع آن سیاسی و حیثیتی به آل‌سعود بدهند و از طرفی عربستان به هیچ‌کدام از اهداف خود نرسید.

وی با اشاره به فلسفه نامگذاری سال 94 به نام همدلی‌، همزبانی، دولت و ملت اظهار داشت: به نظر می‌رسد در راستای فلسفه این نامگذاری نکاتی قابل تامل است که از جمله این موارد وقوع رخدادها و چالش‌های مهمی مانند توافق هسته‌ای، انتخابات و تحولات منطقه‌ای در سال جاری که عبور از آن‌ها مستلزم آرامش، ثبات‌، وحدت و همدلی در کشور است، باید اشاره کرد.

افشارمنش عنوان داشت: همدلی و همزبانی دولت و ملت در عبور کشور از شرایط دشوار اقتصادی ناشی از فشار تحریم‌ها که همه امید دشمنان کشورمان را به خود اختصاص داده، تعیین‌کننده است.

 امام جمعه کهنوج با اشاره به موانع همدلی و همزبانی دولت و ملت خاطر‌نشان کرد: از جمله این موانع غلبه منافع جناحی و گروهی بر مسائل ملی، نفوذ و فعال بودن عناصر فتنه‌جو و اختلاف افکن، ضعف در اتحاد مواضع سنجیده و حساب شده از سوی مسئولان و غفلت از وجود دشمنی‌ها و کینه‌ورزی‌های بیگانه و ضد انقلاب است.

وی در زمینه وظایف دولت و ملت نسبت به این موانع تصریح کرد: ملت باید به دولت اعتماد واقعی داشته باشد و صبر پیشه کند و از سوی دیگر دولت باید به مردم و توانایی‌های آن‌ها اعتماد کند و از نظرات آن‌ها به ویژه نخبگان استفاده کند.

افشارمنش با اشاره به چند نکته مهم در رابطه با مذاکرات هسته‌ای ابراز داشت: تیم مذاکره کننده مورد تأیید نظام و رهبری است و همچنان که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند و رئیس جمهور هم بیان داشتند، باید تحریم‌ها همزمان با توافق لغو شود،‌ مسئولان‌، مردم را به ویژه نخبگان را در جریان جزئیات مذاکرات قرار دهند، همچنان که رهبر معظم انقلاب‌ بیان کردند، تیم مذاکره کننده اجازه بازرسی از مراکز نظامی را ندهند.

وی تصریح کرد: در مورد حق ایران در تحقق و توسعه واقعی، نه تصنعی توجه شود و  از آن‌ جا که طرف مقابل، بدقول و پیمان‌شکن است، جزئیات باید به گونه‌ای تدوین شود که موجب سوءاستفاده طرف مقابل نشود.

 امام جمعه کهنوج با اشاره به اهمیت ابلاغ چارت سازمانی اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان اظهار داشت: بزرگترین معدن تیتانیوم کشور با ذخیره ۴۰۰ میلیون تن در کهنوج است که زمینه سرمایه‌گذاری اولیه ۷۰۰ میلیارد تومانی فراهم شده که در فاز اول برای ۱۰۰۰ نفر ایجاد اشتغال می‌کند و تنها معدن طلای استان در زهکمهان فاریاب به ذخیره اولیه ۱۸۴ کیلوگرم است که ذخایری عظیمی در منطقه به شمار می‌روند.

وی بیان داشت: مجموعه معادن کرومیت، فروکروم و منگنز در فاریاب و منوجان است که در حال حاضر ۱۵۰۰ نفر مشغول به کار هستند و همچنین تولیدات باغی و زراعی به میزان سالیانه ۴٫۵ تن است که باید صنعت مورد نیاز آن احداث شود.

حجت الاسلام افشارمنش با اشاره به افت قیمت محصولات کشاورزی و کمبود آب ابراز داشت: ‌حرکت به سوی بخش معدن ضروری است بنابراین لازم است چارت سازمانی اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان همانند ۳۱ استان دیگر صادر شود چون یک اداره معمولی نمی تواند جوابگوی ده ها موافقت نامه در این حوزه با توجه به سیاست های دولت در استفاده از بخش خصوصی  باشد و لازم است مسئولین توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند.

  .

تصویب مرز هوایی فرودگاه امیدوار کننده است/مرزهوایی،معین استان های همجوار

به گزارش سایت خبری-تحلیلی هلیل،فرماندار جیرفت گفت: با تصویب مرز هوایی فرودگاه جیرفت از این ظرفیت به عنوان معین استانهای همجوار هم میتوان، استفاده بهینه کرد.

 

احمد امینی روش فرماندار جیرفت بعد از ظهر امروز دوشنبه سی و یکم فروردین ماه در حاشیه نشست نمایندگان کارگروه مرزهای مجاز  کشور به منظور تعیین تکلیف تامین زیرساخت صادرات هوایی محصولات کشاورزی  بیان داشت: با توجه به ظرفیتهای ویژه ای که در بخشهای کشاورزی، صنعت و معدن و گردشگری در منطقه وجود دارد و در راستای سیاستهای دولت با تأمین زیرساختها اقتصاد مقاومتی محقق میشود.

وی با اشاره به تأمین زیرساختهای ضروری از جمله گمرک، فرودگاه و تأمین زمین مورد نیاز برای احداث پایانه صادراتی در جیرفت بیان داشت: در بخش صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای هدف و بازارهای همجوار تقاضای راه اندازی مرز هوایی  در تهران در کارگروه تخصصی و ویژه مورد بررسی قرار گرفته شد.

امینی روش افزود: با توجه به اینکه پیشنهاد راه اندازی مرز هوایی مصوب نگردید و نمایندگان دستگاهها و نهادهای مرتبط موافقت نکردند لذا بازدید میدانی توسط کارشناسان کارگروه مرزهای هوایی وزارت کشور در دستور کار قرار گرفت که ضمن آشنایی نزدیک با گزارشهای ارسالی نسبت به تصمیم اولیه مورد تجدید نظر قرار بگیرد.

وی با بیان نتایج بازدید اعضای کارگروه مرزهای هوایی از فرودگاه جیرفت، نشست با مسئولان محلی و بازدید از تولیدات گلخانه ای خاطرنشان کرد: در نشستی که با حضور کارشناسان ، مسئولان محلی و استانی برگزار شد، ظرفیتها و قابلیتهای جنوب کرمان و جیرفت در بخشهای مختلف برای تسریع در روند کار ارائه شد.

فرماندار جیرفت با ابراز خرسندی از نظر مساعد اعضای جلسه تخصصی بررسی وضعیت مرز هوایی فررودگاه جیرفت گفت: انتظار است با بررسی های صورت گرفته در راستای تقویت اقتصاد مقاومتی و بنیه کشاورزان نسبت به این زیرساخت توسعه ای نیز توجه شود.

امینی روش زمینه صادرات محصولات کشاورزی و حمل مسافر را از نیازهایی برشمرد که با تصویب مرز هوایی فرودگاه جیرفت محقق میشود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مزیتهای راه اندازی مرز هوایی فرودگاه جیرفت  این است که میتواند به عنوان معین استانهای همجوار مورد استفاده قرار گیرد، گفت: در صورت ضرورت فرودگاه جیرفت با تأمین زیرساخت مورد اشاره میتواند به عنوان معین استانهای هرمزگان و سیستان و بلوچستان عمل کند.

امینی روش جیرفت را به عنوان گلخانه طبیعی از جمله زیرساخت توسعه اقتصادی دانست که علاوه بر تأمین نیازهای داخلی میتواند، پاسخگوی بازارهای هدف باشد و افزود: تولید سالانه 4 و نیم میلیون تن انواع محصولات باغی و زراعی و همچنین در ادامه تغییر الگوی کشت بر اساس نیازهای روز از دیگر قابلیتهایی است که روند مرز هوایی هر چه سریعتر میطلبد.

فرماندار جیرفت با بیان اینکه تمدن و تاریخ جیرفت میتواند در ارز آوری مفید واقع شود، اظهار داشت: وجود تپه های باستانی کنارصندل، شهر قدیم جیرفت و ... در جذب گردشگران نیاز به توسعه فرودگاه جیرفت در حمل مسافر در سطح بین المللی دارد.

 

 

امینی روش ظرفیت زیارتی منطقه را با توجه به تعهدات دینی و مذهبی مردم در استقبال از سفر به عتبات عالیات و مکه مکرمه را لازمه نگاه ویژه مسئولان ذی ربط در توسعه پروازهای خارجی دانست که در گرو تصویب مرز هوای فرودگاه جیرفت است

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جنوب استان کرمان مستقیما به بازارهای منطقه و دنیا وصل می‌شود

ه گزارش سایت خبری-تحلیلی هلیل،مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان گفت: در صورت پذیرش توجیهات فنی، اقتصادی و امنیتی این طرح، تحول بزرگی در منطقه خواهد داد و جنوب استان کرمان مستقیم به بازارها هدف منطقه و دنیا وصل می شود.

 

 

"خلیل همایی راد" با بیان این مطلب اظهار کرد: استاندار کرمان در سال 93 طرح توسعه فرودگاه جیرفت را در اولویت کاری قرار داده و این کار انجام و فرودگاه افتتاح شد.

 

وی افزود: در سال جاری برنامه ریزی شده که طرح فرودگاه جیرفت مرز هوایی شود که امتیاز بزرگی برای استان بمحسوب خواهد شد ضمن آنکه از این طریق تردد بازرگانان ایرانی و خارجی در هر فرودگاهی انجام خواهد شد.

 

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان تصریح کرد: با فعالیت مرز هوایی فرودگاه جیرفت، مبادلات تسریع شده ضمن آنکه هواپیمای کارگو برای انتقال محصولات مازاد جنوب به بازارهای بین المللی و کشورهای جنوبی خلیج فارس می تواننند از این فرودگاه استفاده کنند.

 

همایی راد ادامه داد: بخشی از مشکلات جنوب استان کرمان ناشی از این است که در بازه زمانی کوتاه، مقدار زیادی محصول وارد بازار می شود و باید این محصولات به بازارهای مصرف منتقل و در عرضه و تقاضا تعادل به وجود آمده وکاری کنند که قیمت افت نکند. زمانی که امکان حمل و نقل به بازارهای مصرف نباشد، موجب کاهش قیمت محصولات می شود.

 

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان گفت: شبکه حمل و نقل جاده ای با حداکثر ظرفیت کار می کند و دو راه دیگر برای عرضه محصولات جنوب، توسعه شبکه ریلی و هوایی است.

 

وی افزود: توسعه شبکه ریلی در طرح های بلند مدت و هزینه بر است که جنوب استان را از یک طرف به خط آهن هرمزگان و از طرف دیگر به خط آهن «بم - کرمان» وصل کند.

 

همایی راد با بیان اینکه کرمان بهترین محصولات گلخانه ای را تولید  می کند و باید این محصولات به به بازارهای هدف منتقل شوند تصریح کرد: در میان مدت باید با استفاده از شبکه حمل و نقل هوایی بخشی از محصول را به بازارهای بین المللی به ویژه در روسیه و آسیای میانه در فصلی که سرمای منفی 30 درجه را دارند منتقل کنیم.

 

وی بیان کرد: امروز هیاتی مرکب از مدیران سازمان هواپیمایی کشوری، گمرک، گذرنامه و امور مرزی وزارت کشور به دعوت استاندار کرمان به جیرفت آمده و در جلسه بررسی پیشنهاد مرز هوایی فرودگاه حضور می باند و اگر بتوانیم از نظر توجیهات فنی، اقتصادی و امنیتی آنها را متقاعد کنیم، تحول بزرگی در منطقه رخ خواهد بود و جنوب استان کرمان مستقیم به بازارها هدف منطقه و دنیا وصل می شود.

 

 

بر پایه ی این گزارش، کلنگ عملیات اجرائی تطویل سطوح پروازی فرودگاه جیرفت در سال ۱۳۸۷ زده شد و پس از ۶ سال تعطیلی در شهریور 93 با حضور وزیر کشور بازگشایی شد.

 

فرودگاه جیرفت در گذشته پذیرای هواپیماهای ۷۲ATR  شرکت هواپیمائی آسمان بود که با انجام وتکمیل این طرح هواپیماهای ایرباس ۳۲۰و فوکر ۱۰۰ را پذیرش خواهد نمود و در حال حاضر پروازهای فرودگاه جیرفت به مقصد تهران - جیرفت صورت می‌پذیرد.

 

توسعه فرودگاه جیرفت فقط به منظور جابجایی مسافر نبوده بلکه این فرودگاه زیرساخت مناسبی برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی است.

 

 

 با پیگیری های صورت گرفته توسط استاندار کرمان در راستای اجرای طرح توسعه عوامل پروازی فرودگاه جیرفت، طول باند این فرودگاه از دو هزار و 200 متر به سه هزار و 400 متر و عرض آن از 30 متر به 60 متر با اعتباری بالغ بر 90 میلیارد ریال افزایش یافت

منبع:ایسنا

 

لزوم تهیه طرح جامع کشاورزی در جنوب کرمان/پیگیری مرز هوایی بین‌ا‌لمللی فرودگاه جیرفت

ز جیرفت، علیرضا رزم‌حسینی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای اداری این شهرستان اظهار داشت: سال گذشته دولت با چالش‌های عدیده‌ای در حوزه اقتصادی مواجه بود که بخشی ناشی از تحریم‌ها و بخشی هم به دلیل عدم توجه به مبانی علم اقتصاد بود و شدت تورم در اقتصاد ما به وجود آمد.

 

رزم‌حسینی بیان کرد: دولت سال گذشته در زمینه مبارزه با رکود بسیار موفق بود و بانک جهانی هم در اقتصاد ایران پیش‌بینی خوبی را برآورد کرد که در سال‌جاری دولت هم با این اعداد موافق است.

 

وی تصریح کرد: در چالش هسته‌ای باید به راهبرد اساسی می‌رسیدیم بر اساس سیاست مقام معظم رهبری سیاست نه جنگ و نه تسلیم پیش‌بینی شد که همان نرمش قهرمانانه است و این مذاکرات با تیم مورد اعتماد نظام آغاز شد.

 

رزم‌حسینی خاطرنشان کرد: بنای دولت تدبیر بر مبارزه با رکود است که در اقتصاد ایران از ضروریت‌های جدی است و از سیاست‌های مهم اقتصاد ایران اقتصاد مقاومتی بود که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد و دولت هم دنبال است اقتصاد را درون‌زا و با نگاه به اقتصاد بین‌المللی زمینه شکوفایی و اقتصادی آن را فراهم کند.

 

استاندار کرمان گفت: در حوزه سیاست داخلی هم دولت با درایت حرکت کرد، وحدتی که امروز در قوا است، کم‌نظیر است و همه دست به دست هم دادند، وحدت داخلی پشتوانه مذاکرات بین‌المللی و فضای کسب و کار برای اقتصاد ایران است که از سیاست‌های دولت بود و در این مسیر موفق بوده است.

 

رزم‌حسینی ادامه داد: نامگذاری سال‌جاری توسط مقام معظم رهبری بسیار هوشمندانه بود و برای موفقیت نیاز به همدلی ملی مانند دوران دفاع مقدس داریم که فضای همدلی و معنوی حاکم بود و مردم ایران داوطلبانه هشت سال پایمردی کردند و توانستند تمامیت ارضی را حفظ کنند.

 

وی عنوان داشت: در استان کرمان اعتقاد ما بر این بود که ولایت و توسعه کلید توسعه‌یافتگی می‌تواند باشد، نظام جمهوری اسلامی با ساختار فعلی باید در این راستا حرکت کند و چه شعاری بهتر از ولایت و توسعه در استان که در این راستا دور هم جمع شویم.

 

رزم‌حسینی اظهار داشت: به دلیل عدم مدیریت چه در گذشته و اکنون نتوانسته‌ایم، جنوب کرمان را که می‌تواند، تمام کشور را تغذیه کند و بخشی هم صادر شود به این هدف نزدیک کنیم و با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم.

 

وی اظهار کرد: جیرفت که همواره آبستن حوادث سیاسی بوده سال گذشته در حوزه سیاست نمونه شد که نقش امام جمعه را در این راستا نباید نادیده گرفت.

 

استاندار کرمان افزود: کلید توسعه کشور ما سرمایه‌گذاران و کارآفرینان هستند و اگر توانستیم آنها را جذب و حمایت کنیم، بیکاری و اعتیاد نداریم و در حوزه فرهنگی هم اعتلا پیدا می‌کنیم که این در استان کرمان اتفاق افتاده است.

 

رزم‌حسینی با اشاره به موفقیت‌های مثلث توسعه در استان بیان داشت: این حجم موافقتنامه سرمایه‌گذاری در کشور کم‌نظیر است و نشان می‌دهد که علائم اقتصادی مثبت بوده که با فراخوان شرکت‌های خارج از استان هم استقبال و برای سرمایه‌گذاری در عالی‌ترین سطح موافقتنامه‌ها را امضا کردند.

 

وی گفت: سال گذشته در استان کرمان کمترین چالش سیاسی در کشور را داشتیم و این به مفهوم آرامش سیاسی نیست، بلکه این عقلانیت سیاسی است، چراکه با نزاع و دشمنی نمی‌توان کار کرد.

 

استاندار کرمان با بیان اینکه اقتصاد ایران نیاز به جذب کارآفرین دارد و باید در جامعه فرهنگ شود که کارآفرین مجاهد اقتصادی است، تصریح کرد: در سال‌جاری ستاد پیگیری موافقتنامه‌های مثلث توسعه را رقم می‌زنیم، سقف سرمایه‌گذاری را افزایش نمی‌دهیم و به دنبال اجرای موافقتنامه‌ها هستیم.

 

رزم‌حسینی با بیان اینکه در حوزه پروژه‌های عمرانی و دولتی وظایف فرادولتی هم داریم و دولت توسعه‌گرا در دنیا فرماندار توسعه‌گرا نیاز دارد، ادامه داد: سال گذشته بیش از 3 هزار و 800 پروژه ناتمام را در استان به اتمام رساندیم و این سیاست را ادامه می‌دهیم و طرحی را آغاز نمی‌کنیم مگر اینکه اعتبار آن را 100 درصد تأمین کرده باشیم.

 

وی با اشاره به تهیه سند ورزش در استان گفت: جنوب کرمان از این سند بهره‌مند می‌شود، چراکه باور ما عدالت ورزشی است و استعدادهای ورزشی باید در همه جا فراگیر باشد.

 

استاندار کرمان ادامه داد: بعد از انقلاب در استان کرمان تولید بازیکن حرفه‌ای نداشته‌ایم و در سا‌ل‌جاری این سند آغاز شده و حدود پنج پایگاه ورزشی از 12 پایگاه در کرمان آغاز به‌کار کرده و در 11 رشته ورزشی با توجه به پیشینه ورزشی استان استعدادها شناسایی و تقویت می‌شوند.

 

رزم‌حسینی اظهار داشت: مشکل کشاورزی جنوب کرمان عدم مدیریت و برنامه‌ریزی کشت، برداشت و فروش است، کشاورز نمی‌داند چه و به چه میزان بکارد، فرودگاه افتتاح شد، اما صادراتی صورت نگرفت که باید مرز هوایی بین‌ا‌لمللی جیرفت ثبت شود که پیگیر آن هستیم.

 

استاندار کرمان بیان داشت: در بخش کشاورزی باید یک طرح جامع و قابل اجرا با همکاری کشاورزان تهیه و تکلیف کشاورزان مشخص شود تا محصولاتی با صرفه اقتصادی تولید شود.

 

رزم‌حسینی با بیان اینکه آهنگ انتخابات و تبلیغات از ماه آینده در کشور به صدا در می‌آید و گروه‌های سیاسی طبق قانون علاقه‌مند هستند برای رقابت تبلیغات کنند، عنوان داشت: پیشنهاد منشور انتخاباتی صالح را دادیم که تا اواخر اردیبهشت ماه سال‌جاری آماده می‌شود و امیدواریم بتوانیم این منشور را در استان اجرا کنیم.